Přeskočit na hlavní obsah

Spálené planety

Spálená planeta (od 0,15 až 4 stupně od Slunce) sice znamená, že zrozenec má sklony k jednání, myšlení či vnímání pod vlivem jejího poškození, ale také má šanci z jejího popela povstat jako Fénix. Ačkoli podle zaužívané interpretace by taková planeta měla stabilně zrozenci podkopávat nohy. Tento příspěvek si dovoluji napsat, protože jsem v praxi u různých zrozenců měla možnost nalézt způsob, jak využít přednosti této pozice a narovnat její handicapy. Pravda, není to pouze otázkou jednoho rozboru horoskopu, ale být nápomocen i při různých situacích natolik, aby si zrozenec tyto věci uvědomoval a vytvořil si návyk na trochu jiný model chování.  


Chci svým příspěvkem připomenout, že spálené planety nemůžeme brát jako známku neměnné idiocie v jisté oblasti, nýbrž je vhodnější k nim přistupovat jako k jistému omezení, které může umožnit trochu jiný pohled, a s nímž lze pracovat. 


Spálená Venuše

Se spálenou Venuši se lze jen stěží vyhnout ohromným citovým zklamáním.  Subjektivně taková situace bude pro takového zrozence mnohem horší a pravděpodobně vlastním chováním jí půjde vstříc... Jistě, následně se zatvrdí. Bude mít problém chtít cítit a projevit city. Na straně druhé je to fajn obrana před vypočítavými egoisty. Není jednoduché, aby k sobě někoho blízko pustil. Ale jestliže se odhodlá přeci jenom důvěřovat lásce, porozumění, propojenosti, pozná emoce, jaké většina lidí nezažije ani v transu. Ona blízkost dává paprskům Slunce trochu jinou moc, jiný náboj. 

Není pravda, že spálená Venuše necítí, mnohdy cítí až na dřeň. Jen projev navenek působí mírně autisticky, dokud si to nezačne zrozenec uvědomovat.

Spálenou Venuši jsem nalezla u Dion Fortune (The Golden Dawn).


Spálený Jupiter

Žel neznám nikoho, kdo má spáleného Jupitera osobně, ale z toho, co píše obecně literatura je to teprve ta správně těžká karma, protože takovému člověku se nemá v ničem dařit. 

Jupiter mluví o tom, kde vidíme své štěstí, v jaké oblasti, domě, a také mnohé vypovídá o tom, jak si po něm šlapeme.  Spálený Jupiter nám toto poselství sděluje poněkud komplikovaněji. Ono se to hezky píše, že zrozenec neumí využít příležitosti, jenomže já se domnívám, že on tyto příležitosti především nevidí.  Spálená planeta, kterou se neodhodláme překonávat, nám může opravdu nepříjemně ovlivnit život a se spáleným Jupiterem může nastoupit pocit, jakoby v ničem člověk neměl štěstí.  Pro zrozence může být komplikované uvěřit tomu, že něco může jít jen tak zlehka, pokud nemá podporu alespoň ze strany Merkura.  

Jupiter nám umí dát onu moc, kterak skrze subjektivní vnímání ovlivnit objektivní skutečnost, a tady bude potřeba nalézt ten správný přístup.

Může jít o výhru... , která se ale nebezpečně rychle rozplyne. 

Okolnosti, jež vypadají megadobře, ale na poslední chvíli se něco zvrtne. 

Může jít také o zrozence, který nechá své ego až nebezpečně nabublat, protože Jupiter může pohltit paprsky Slunce a stát se jednou velkou koulí...        

Horoskop se spáleným Jupiterem: Frieda Khalo


Spálený Merkur

Spálený Merkur je jako hravé koťátko. Je zaměřený na vše kolem sebe, pohotový, hravý, pouze vše bere prioritně ze svojí perspektivy. Jestliže je zrozenec v zajetí své spáleniny, skočí na vše jako koťátko na kuličku. Ano, plně tomu odpovídá hláška, jakou kuličku či provázek si zvolilo Univerzum pro zrozence, by jej nejenom zabavilo, ale na konci zábavy má snahu jej postupně dostrkat k tomu, aby si začal všímat i jiné perspektivy. 

Rozhodně nejde o nudný život, když karty, kdepak hrát, rovnou vykládat. Vyžaduje hodně mentální aktivity, ale zabaví jej i pohybová, pokud jde o rychlost. Se spáleninou se skáče hůře, ale je to přímo intelektuální výzva, jak myšlenkou překonat hmotu. 

Záleží, nakolik zrozenec překoná omezení svého nativu, protože je v něm i odpověď, jak na to. Buď bude pořád na vše nahlížet pouze skrze filtr vlastního já, což může hrozit i znuděním se, anebo přijme hozené rukavice a začne vidět věci jinak. V takovém případě se mentálno stává zbraní. Ovšem musíme se mít na pozoru, neb předpoklady dané nativem využijí situace, kdy jsme trochu v oslabení. Třeba konkrétní tvrzení zrozence: 

"Včera se objektivně stalo něco, co mi vždy vadilo. Jistě, k připomenutí minulého skrze současné není potřeba spáleného Posla bohů. Má reakce:

Ještě pořád je teoretická šance, že se věci zvrátí. Takže na jedné straně jsem si užívala opravdu hezky strávených chvilek, na straně druhé jsem čekala na zvrat v jednom detailu, o němž jsem nevěděla, zda je pro mne podstatný. Samozřejmě jsem ani nepípla tímto směrem. Zmínila jsem se, že spáleniny mají zvláštní smysl pro hrdost? Tak jsem usínala s myšlenkou, sakra vadí mi to nebo ne. Ač to zní nepravděpodobně, dospěla jsem k závěru, že do konce dne zbývá ještě 40 minut a situace se může zvrátit. Čert vem, že jsem věděla, že ne. 

Ráno jsem zjistila, že se nic nezvrátilo, takže zklamání.

Také jsem dospěla k poznání, že mi na tom detailu záleží. 

Pořád považuji za trapné se konkrétně zmiňovat, co mně zklamalo. Něco z hravého kotěte v nás zůstává pořád. Jen jsem si řekla, že mám rok na to udělat to tak, aby to příště bylo jinak." 


Spálený Merkur jsem našla u Bardona, Meyrinka, Sary Allgood, herečka a členka The Golden Dawn.


Spálený Mars

Tato spálenina je jako vyprahlá poušť ve fázi, kdy tam stojí vzduch a v podstatě se nic moc neděje. Je únavně vraždící vedro se stojícím vzduchem mající takovou tu viditelnou vrstvu, jak stojí. 

Potkat spálený Mars je rarita a na základě jednoho případu je těžké dělat obecně závěry, ale pokusím se to chování nějak popsat.

Napadá mně stav porucha vůle. Mdle působící postava evokující spojení Spící panna. Stoický postoj ke světu mi proti tomuto přijde jako docela akční pojmenování. Tito lidé jsou nekonfliktní, působí dojmem dobře naladěných, pouze postrádají vnitřní oheň. Vztek jim je poměrně cizí, jsou to ovšem velmi suší patroni. Alespoň z mého pohledu.

Jakoby je již jen samotné dýchání obtěžovalo, mají problém do něčeho vložit entusiasmus. Jistě se umí i bavit, mají smysl pro humor, chtějí vše na pohodu.  Neužije je ani na rychlou jízdu autem, chůze bude spíše šouravá. Typickým znakem těchto zrozenců je strach se projevit. Mají problém postavit se za sebe i za někoho jiného. Podporu dají najevo tiše, ve chvíli, kdy se (tolik) nebojí. Z konfliktní situace raději vycouvají. Mívají tendence splnit nezbytně nutnou povinnost a potom bojácně odkráčejí. Svůj handicap si mohou kompenzovat zejména v mladším věku sportem, jen aby později se sport pro ně stal něčím, čemu by se doopravdy chtěli věnovat, připraví si i na to podmínky a osud jim začne do cesty klást překážky. Jako to nám všem, ale zde je to takové speciálně unylé. 

Libují si v podřízené roli ve všech aspektech života a mají opravdu strach něco říkat.

Domnívám se, že tito zrozenci by se měli věnovat aktivně nějakému sportu a nepolevovat, jinak jsou ohroženi zdravotními indispozicemi ascendentu či slunečního znamení. 

Co po nich chtít? Odvaha vzniká v srdci a oni se v dětství setkali s necitlivostí, výchovou na povel, podceňováním a často prvním partnerstvím mají snahu z domu uniknout. Únik ze situace je pro ně poměrně obvyklá rutina. Často vnímají křivdu a promarněné příležitosti, kdy se mohli za sebe postavit, ale neudělali to.


Spálený Saturn

Nejdříve chci říci, že je odolnější tak blízko Slunci, nežli osobní planeta, a podpora Jupitera zde zmůže hodně. Vůbec jsem si povšimla, že poněkud komplikovaný Saturn v nativu dobře podrží jakýkoli vztah s nepoškozený Jupiterem, zatímco Slunce a Jupiter ohrožují zrozence velikášstvím bez hranic. Ale zpět k tématu.

Spálený Saturn je tvorem pracujícím s ultrakonzervatismem, smyslem pro tvorbu omezení, prověřování omezení a dosahuje cíle nesmírnou pracovitostí. Představujete si jej jako nudného účetního? Kdepak, umí to dotáhnout i na velmi úspěšného auditora s příjmy více nežli dobrými, ale pravda, nepůjde často o multimilionáře, neb ve spálení Saturn hranice snad ještě více aktivuje.

Hnípání se v drobnostech je jeho doména a doporučuji prchat, jakmile projeví známky toho, že se vžil do role advokáta diaboli. Ten projekt, který s ním konzultujete, možná již nebudete mít odvahu uskutečnit. Je nesmírně náročné si před ním cokoli obhájit. I když bude spoko, nejde o trvalý stav. Nicméně pro jeho oponenta to může znamenat skvělou příležitost, již zúročí v profesním růstu.

Omezení se mohou projevovat i v obavách, což takový jedinec projektuje přesvědčivým vzezřením a mnohem pečlivějším ověřováním skutečností. Pravda, ne každý jej umí potom rozdýchat.

Konzervativní přístup se projevuje v mnoha ohledech, někdy může působit dojmem, že na Váš dýchá duch dávných časů. Ovšem než sklouznete do romantického oparu, zkuste vzpomenout na všechny možné komplikace moderní doby, jímž porozumět bude pro něj horší. 

Změna u něj nastává pod docela drsným tlakem okolností. Často může vést úvahy o nesmyslnosti a pomíjivosti bytí. Můžete se spolehnout na to, že pokud právě nežertuje, což je pro ty, kteří jej neznají, díky jeho serióznímu face matoucí, má vše, na co se ptá, xx krát prověřeno, a vy právě skládáte test důvěryhodnosti.


Spálené transsaturny 

Na rozdíl od klasických planet, které má Slunce tendence poškodit, tak tyto planety mají tendenci využít Slunce pro své účely. Ono blízko zde není tak úplně blízko. Aby se taková planeta dala nastartovat k něčemu velkému, to je docela hodně sebepřekonávání a zbavování se typického nánosu své generace. Také nutí jedince k nadhledu, nebo Ego je v tomto případě tím nejvíce hrozným rádcem. 

Na takovou konjunkci lze vyzrát. Lépe nežli u osobních planet. Ještě podotýkám, že konjunkce by měla mít cca do 2 stupňů, jinak je to pouze v paprscích, takže si to musíte umenšit. Slunce znamená otce, pevného partnera, ovlivnění těmito planetami často ukazuje, že na tomto poli se budeme muset umět smířit s něčím jako je až nelidská atypičnost, tajemnost či omyl, anebo ztráta. 

URAN ten poblíž Slunce bude mít pořád zájem o vše pokrokové, nové, a pořád bude chtít dělat věci jinak, jenomže první, koho si bude chtít podrobit, bude Ego. Někdy si představuji, že Frankenstein by jej měl. Protože překonal hranice hmoty krásně obecně nepoužitelným způsobem. Máme v sobě něco, co skrýváme, přesto, že to může být svým způsobem geniální, tak zároveň i děsivé jako ona gilotina. S Archetypem Uran a Slunce, Prométheus. Osud někoho, kdo přinese pokrok, ale nebude obecně známým. 

NEPTUN v sobě nese požadavek na oběť. A pohlcuje Slunce. Je zde nebezpečí, že zrozenec nalezne potěšení ve věcech přinášejících závislost, až takovou, že jeho boj se závislostí nemusí být zvládnutelný. Může to být celoživotní závislost počínaje relativně neškodným kakaem a konče nebezpečnými látkami. Takový jedinec bude mít trochu problém náhledu na realitu....jedno světlo má v mlze. Světlo pod ním zdá se býti větší výhrou, nežli nad ním.  Efekt mlhovky docela funguje, dokud se přizpůsobíte tomu, že jsou situace a místa, v nichž není vhodné mlhovku zapínat.    

PLUTO je ničitel, ego nemá šanci přežít a dokud se bude vzpírat, tak mu to Hádes osladí. Není každý Persefoné, aby mohl část roku strávit bez něj... konjunkce znamená, že je všudepřítomný. Takový člověk má z pohledu ostatních osud problematický v něčem a jeho úkolem je najít v těchto stižených podmínkách kousky sebe. Jestliže se mu to povede, rozběhne se, nehledě na fyzický věk až neuvěřitelným způsobem.

Komentáře

Štěpán Tušják píše…
Díky za zajímavý postřeh, dlouho jsem přemýšlel o tom, proč mám ve svým životě nějakým způsobem "vysklenou", vytěsněnou iniciativu. Descendent v Beranu a Chiron na DS mi některé věci naznačil, ale teprve to, že mám spálenýho Marse, mi dost věcí zodpovědělo. Společně s dost Saturnským horoskopem, mi to ukázalo i to, proč jsem vlastně neměl pubertu a přeskočil jsem rovnou do dospělosti - Slunce v podstatě převzalo všechny Marsovské role.
LianaRe píše…
Já děkuji za zajímavý komentář. Překonat spáleninu není jednoduché. Řekla bych, že u Marta to je ještě těžší. Jak má rozeznat svůj vnitřní oheň od Slunce?
Jill píše…
Díky za článek. Mám Spálený Mars a Neptun ,což mi dost věcí vysvětluje.
LianaRe píše…
Děkuji za komentář, je to zajímavé téma.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Lilith z pohledu astrologického

The matter is a prison Osobně se domnívám, že Lilith jako taková vyžaduje osobní přístup astrologa, i kdyby tím přístupem mělo být její ignorování. Máme snahu se domnívat, že existuje pouze jedna Lilith (či jeden pohled na Lilith), jenomže již v démonologii si nelze nepovšimnout mnoho vrstev různorodých mýtů o Lilith. Proto máme v astrologii na výběr ze dvou bodů. V dnešní moderní době je velice jednoduché uchopit téma Lilith feministicky anebo ryze démonicky, on rozdíl až tolik velký co do základu nebývá. Jedná se o téma umožňující subjektivní pohled, ten můj vychází z magické transformace a démonologie.  Onen subjektivní přístup začíná v momentě, kdy se astrolog má rozhodnout, zda ve svojí astrologické praxi použije skutečný bod Lilith anebo střední, tedy korigovaný bod, protože Měsíc se nepohybuje přesně elipse, jak předpokládá střední Lilith (rozdíl může být i 5 stupňů). Střední se označuje jako Mean a skutečná jako True. Běžnější se používání Mean Lilith, což kolegy považující Lil

PONDĚLNÍČEK O Uranovi, enochiáně a jasnozřivosti (2/24)

Uran v domech. Zaujal mě v jedné astrologicke skupině dotaz na přechod Urana 1. domem. Jedná se o nesmírně zajímavé téma i v mé osobní rovině.  Právě, když mi Uran dosedl na ascendent, začala jsem pracovat s enochianskými voláními úplně jinak. Vždy jsem věděla, že mi enochiana dělá dobře, ale to bylo takové spíše pocitové, špatně se to vysvětlovalo. V ten moment mi bylo jasné, co si s ní počít a jak. (Toto je na enochianě nejhorší, neb neumíme přesně definovat povahu bytostí, které přijdou, ani přesně neumíme popsat její účinky a nemáme ani jistotu stran rituální stránky věci, neb Dee a Kelly vypracovali systém, který je odpraktikován pouze částečně. Osobní přístup vyžaduje několik opakování a také přestávky v aplikaci, takže se jedná o magii, již lze porozumět až po létech praktikování.)  Samozřejmě, vzhledem k tématu je potřeba se podívat i na dobu, kdy mi Uran procházel 12. domem. On se neocitne na ascendentu jen tak, nějak fungoval i předtím.  Jeho konjunkce s nativní