Legendární muž, který se stal jedním z neteru (28 stl. před naším letopočtem). Architekt, stavitel, kameník, soudce, mág, kněz, mudrc, "strážce pečeti Horního a Dolního Egyptu", lékař. První ihned po králi, největší mezi veleknězi, stavitel, sochař, zhotovitel kamenných soch.
Je pozoruhodné, kterak se z obyčejného kameníka stal architektem a stavitelem Džoserovi pyramidy (historicky vzato pravděpodobně, neb v tomto směru nemáme absolutní jistotu z pohledu historie). Před touto hrobkou se kámen na stavbu hrobek používal pouze částečně, jinak byly běžné sušené cihly.
Od Střední říše je zmiňován jako mudrc a autor významných poučení, které se zatím nepovedlo objevit. Nicméně takový mudrc byl stoupencem řádu Maat a její pravdy. Mluvit a uskutečňovat Maat. Později se stal přímluvcem u vyšších božstev a léčitelem. Řekové jej občas ztotožňovali s Askélpiem.
Je spojován i s Bohem moudrosti Thovtem (jako jeho nejnadanější žák), někde je uváděn jako syn Ptaha. Byl ctěn jako bůh lékařství. Jeho hrobku v Sakkáře (předpokládanou hrobku, jinak se teprve hledá) navštěvovali nemocní a jako upomínku tam nechávali modely orgánů a končetin. Jeden magický papyrus z Řecké doby obsahuje zaklínadlo, které když mág vyslovil, tak mu byl obvykle ve snu poskytnut k vyléčení. V Římském období se objevují zaříkávání, které jej mají vyvolat, aby zodpověděl na otázky.
(Geraldine Pinchová, Magie ve starém Egyptě).
Imhotep (ostatně i jiné bytostí) pracuje ve snech a vizích. Pouze na rozdíl od různých fantazií předává sdělení, jejichž aplikace v praxi představuje posun. Jen si hodně vybírá. Ovšem je potřeba s ním, jakož i s jinými neteru přistupovat v souladu s heka (magie Khem). Nemyslím tím zmodernizované verze podle kabalistického stromu, ten v Khem nebyl. Jestliže chce čtenář začít s magii Khem, doporučuji si přečíst tyto řádky
Bude potřeba si zvyknout na poněkud jinou praxi, která ale nemusí nikam vést, bude-li adept tonout v pochybnostech. Je potřeba si uvědomit, že tuto praxi prováděli lidé, pro které byli neteru součástí jejich reality. Ti, kteří neměli magické schopnosti nezastávali názor, že magie je pro všechny. Popravdě o magii víme tak málo, že nalezneme i egyptology, kteří magii jako takovou v Khem popírají. Z mého pohledu toto svědčí o jednom. Nebyl zde boom zájmu o magii jako dnes.
V tomto směru je potřeba jednat spíše intuitivně, nežli racionálně a navázat na kulturní kontext. Musíme se dostat poněkud dál, nežli nám předvádí moderní magické směry, které mají tendenci všechno pověsit na kabalistický Strom života. Tento Strom představuje jistou mapu reality, srozumitelnou dnešnímu člověku, nicméně pro heka je nesmírně omezující.
Praxe s Imhotepem lze nastavit, ovšem pouze v osobní rovině. Práce s ním pro mě byla možná, až jsem tak nějak znovu získala kontakt s jedním kouskem své vlastní osobnosti. Nějak jsem jej vnímala jako bytost, se kterou mám mít kontakt, ale nevyvolávala jsem jej. Před léty jsem řešila zajímavou otázku, zda se s ním lze spojit, pokoušela jsem se to zjistit, protože mi jedna žena právě z kulturního prostředí spojeného s khemetismem, položila otázku, jak se s ním spojit. Pokoušela jsem se pro ni nalézt odpověď. Ovšem nenalezla jsem ji ani po pár měsících různých experimentů. Ovšem díky tomu jsem nalezla svojí Fylgju. Nelze evokovat neteru, ani jej jakkoli nalákat či donutit, aby se objevil či začal komunikovat.
Mé kontakty s ním vedly k tomu, že jsem se zajímavým způsobem naučila pracovat s energií. Arundell Overman (zabývá se středověkými grimoires a mnohé z nich se svými úvody a pojednáními vydává) vyslovil nedávno zajímavou myšlenku: Pokud má člověk nízkou úroveň osobní energie, pokročilá magie je téměř nemožná. Když má člověk naopak vysokou úroveň energie, pokročilá magie přichází snadno. Arundell jde na tyto věci skrze Castanedu. Naprosto s ním souhlasím, pouze nepracuji s Castanedou, nýbrž s Imhotepem. Jóga a její přístup je skvělá, ale není a priori přizpůsobená pro magii. Nicméně je vhodné s ní začít. Abramelinova magie doporučuje půst a zdrženlivost, i toto je cesta, je-li dodržována naprosto pregnantně.
Khemetická magie neběhá v jasných cestách, tunelech ani není přizpůsobená jakémukoli našemu modelu. Stejně tak je to i s Imhotepem. Umí ve snech i mi blízkých lidí vysvětlit situace, v nichž si nerozumíme. Má svůj styl, svůj přístup. Pochybnost je naprosto nepřípustná.
Komentáře