Přeskočit na hlavní obsah

K projevům osobnosti aneb o mapách duše (I)


 Jedno z těžkých témat v magii je porozumění projevu osobnosti, anebo tzv. struktura duše v magii. Obecně známé je schéma duše podle Junga, od kterého se dá odrazit a nějakým způsobem si s ním i vystačit, neb Jung studoval různé systémy a vytvořil si ten svůj. Jestliže ale pracujete s jistým magickým systémem, je fajn podívat se na schéma osobnosti (či duše) v systému, který právě používáte. 

Do tématu jsem se pustila, ale chci jej pojmout nějak trochu jinak, nežli bývá obvyklé, tedy biflování pojmů. Spíše se zaměřím na vazby mezi různými projevy, ale dám odkaz i na to, kde je lze najít hezky teoreticky pohromadě. Pokusím se to objasnit na projevech osobnosti podle Severu a Khem, protože tyto 2 systémy souběžně praktikuji a mám přímou zkušenost, jak se osobnost v různých sférách projevuje. Ono, jestliže se jedinec tímto druhem magie přímo nezabývá, není podstatné, aby znal ty cizojazyčné pojmy, ale aby si spíše z toho odnesl, jak toto může pohromadě fungovat. Ty pojmy se v případě potřeby dají vždy navázat.  

Pokoušeli jste se někdy někomu, kdo o tématu nic neví, objasnit projevy osobnosti podle Severu? Já ano. Dokonce jsem poslala nákresy předem. Takže u mé přednášky, tedy monologu, již seděl poměrně slušně zmatený jedinec snažící se pobrat terminologii. Můj výklad byl u prvních 3 projevů ještě jasný. U dalších 3 projevů jsme se začali ztrácet v tom, co je co a vedla jsem to ve stylu "toto tady na obrázku". A tehdy jsem porozuměla tomu, že jsou i horší věci, nežli kolo horoskopu nadupané kromě planet i jinými body a planetkami. Udělala jsem to tehdy celé a výsledkem bylo, že jsme úspěšně ztratili i ty první 3 složky, které nám na začátku ještě šly.

Jistě, dá se říci, to nebyl ale příliš bystrý jedinec, a tvářit, že já to měla ihned napoprvé a nepotřebovala jsem se v tom hrabat a zkoušet další 3 roky.  Či si říci, se mnou se také nikdo nemazlil, tak ať vidí, jak je to těžké. Jenomže, když řeknu, že někomu něco objasním, nečekám ani, že ty pojmy ve staroseverštině bude znát, ale že porozumí principům, jak se kde osobnost projevuje.  A tak nezbylo, nežli se pokusit přistoupit k věci malinko jinak.

Úvodem k tématu se pokusím popsat jisté obecné principy platící v obou systémech a je to na čtenáři, aby si posoudil, jak mu to sedí na jeho znalosti či zkušenost. Pojímám tyto věci zejména z pohledu svojí vlastní praxe. Protože magie v mém přístupu představuje funkční způsob přístupu k objektivní a subjektivní realitě, nepředpokládám ani, že by se mohlo jednat o pouhou teoretickou záležitost.

1.  Projevy osobnosti představují jeden celek vnímatelný ve 3 rovinách: hmotné, energické (méně hmotné), božské (bohové, neteru). 

2. Hmotné tělo je rovnocennou součástí tohoto celku. Rozhodně nepředstavuje něco, co je potřeba bičovat či potlačovat. Při správně nastaveném vztahu k ostatním rovinám funguje bezvadně a překonává vlastní hranice. A přesně toho magií docílíme.

3. Je potřeba rozvíjet systematicky všechny roviny. Jinak se to nepříznivě odráží na fyzičnu anebo psychice. Díky svému dlouhodobě antagonistickému postoji ke hmotě, jsem se naučila přesně vnímat, čím si lze až neuvěřitelně zaškvařovat. 

4. Důraz na slovo. S tím je spojena otázka vědomostí (informace na vědomí získané lidskou zkušenosti nebo zkušenosti jiné složky projevu osobnosti), učení se a pamatování si. Zkuste si to představit v řezu napříč všemi rovinami. Slovo v písemné formě i vyslovené má svojí nezastupitelnou roli. Je velmi zajímavé přijít si na to, proč.

Tolik prozatím k úvodu, postupně budu dávat i další příspěvky.


Další díly:

díl II (tělo, mysl, paměť)



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

12. dům v horoskopu

Jedná se o dům, na nějž není z pohledu středověké astrologie nazíráno jako na příjemné místo. Napadá mně podobnost s magií, i zde středověká magie měla tendence vnímat vliv démonů jako něco nesmírně škodlivého. Jenomže stejně jako 12. dům máme všichni, máme všichni v sobě i démonickou stránku. Stát se světcem znamenalo ujít cestu vedenou skrze křesťanskou mystiku, vidět za význam věcí a dostat se do stavu, kdy to démonické v nás nám neškodí nevhodným filtrem, přes který si můžeme naprosto nevhodně projektovat své okolí. Nechci tvrdit, že 12. dům je domem démonů, oni tak nějak podle zaměření člověka mohou působit v jakémkoli domě. Např. asc. v Býku má sklony k obžerství, ve Lvovi k pýše atd., Kozoroh v 2. domě typický lakomec, Střelec v 7. domě smilník. To ovšem ještě neznamená, že každý člověk s asc. v Býku je chodící koule, může být, pokud si nedá pozor na přehánění své vášně. A ani to neznamená, že musí zůstat koulí po celý svůj život.  Tento dům nám ukazuje, čemu budeme čelit a jako

Lilith z pohledu astrologického

The matter is a prison Osobně se domnívám, že Lilith jako taková vyžaduje osobní přístup astrologa, i kdyby tím přístupem mělo být její ignorování. Máme snahu se domnívat, že existuje pouze jedna Lilith (či jeden pohled na Lilith), jenomže již v démonologii si nelze nepovšimnout mnoho vrstev různorodých mýtů o Lilith. Proto máme v astrologii na výběr ze dvou bodů. V dnešní moderní době je velice jednoduché uchopit téma Lilith feministicky anebo ryze démonicky, on rozdíl až tolik velký co do základu nebývá. Jedná se o téma umožňující subjektivní pohled, ten můj vychází z magické transformace a démonologie.  Onen subjektivní přístup začíná v momentě, kdy se astrolog má rozhodnout, zda ve svojí astrologické praxi použije skutečný bod Lilith anebo střední, tedy korigovaný bod, protože Měsíc se nepohybuje přesně elipse, jak předpokládá střední Lilith (rozdíl může být i 5 stupňů). Střední se označuje jako Mean a skutečná jako True. Běžnější se používání Mean Lilith, což kolegy považující Lil

PONDĚLNÍČEK O Uranovi, enochiáně a jasnozřivosti (2/24)

Uran v domech. Zaujal mě v jedné astrologicke skupině dotaz na přechod Urana 1. domem. Jedná se o nesmírně zajímavé téma i v mé osobní rovině.  Právě, když mi Uran dosedl na ascendent, začala jsem pracovat s enochianskými voláními úplně jinak. Vždy jsem věděla, že mi enochiana dělá dobře, ale to bylo takové spíše pocitové, špatně se to vysvětlovalo. V ten moment mi bylo jasné, co si s ní počít a jak. (Toto je na enochianě nejhorší, neb neumíme přesně definovat povahu bytostí, které přijdou, ani přesně neumíme popsat její účinky a nemáme ani jistotu stran rituální stránky věci, neb Dee a Kelly vypracovali systém, který je odpraktikován pouze částečně. Osobní přístup vyžaduje několik opakování a také přestávky v aplikaci, takže se jedná o magii, již lze porozumět až po létech praktikování.)  Samozřejmě, vzhledem k tématu je potřeba se podívat i na dobu, kdy mi Uran procházel 12. domem. On se neocitne na ascendentu jen tak, nějak fungoval i předtím.  Jeho konjunkce s nativní