Přeskočit na hlavní obsah

Pár slov k vazbě Fylgja-Hamingja


Vpadnout přímo in media res se v tomto případě hodí. Takže začnu stručným popisem obou pojmů:

 Fylgja bývá propojená s myslí, pamětí a naším charakterem (složka zahrnující inspiraci a entusiasmus). Někteří lidé ji nemohou mít nebo ji mají velmi slabě vyvinutou či příliš mladou. Nicméně jedná se o komplexní entitu vyznačující se podobou zvířecí, opačného pohlaví a abstraktním geometrickým tvarem. Často byla ztotožňována s valkýrjou či dísou. Jde o orlog, osudovou bytost, která může povznést nebo zničit (vzpomeňte na Sigurda).   

Hamnigja v sobě zahrnuje jistou schopnost míti v životě štěstí, což je velmi abstraktní pojem. Představuje ochrannou sílu mající potenciál působit na kolektivní síly. Lze ji vnímat jako obvyklé lidské štěstí, jako ochranného ducha a jako schopnost změny tvaru. Je navázaná hodně na Fylgju, tyto složky pracují v harmonii.  

Je velmi těžké tyto pojmy vysvětlovat, takže jsem ráda, že se mohu obecně schovat za definice přeložené z Thorssona. Ono totiž mluvit o mapě severské duše školometským způsobem je úplně něco jiného, když se tyto složky začínají projevovat. 

Každý z nás jako osobnost má jistý potenciál. Ten se může anebo nemusí aktivovat. Třeba příklad maraton, aby jej člověk zaběhnul, musí hodně trénovat, mít v sobě vytrvalost, velkou sebekázeň a schopnost realisticky rozdělit síly a pochopitelně hodně zkušeností. A stejně tak to je s projevy osobnosti (anebo složkami duše - jungiánský pohled). Ne každý maraton zaběhne vždy, a ne každý má vždy formu na to, aby jej právě vyhrál. A co je to forma? Je to jistá shoda vnitřních a vnějších okolností v daném čase. 

Použila jsem podobenství s maratonem poněkud záměrně. Protože tyto dva projevy osobnosti jsou během na dlouhou trať a je potřeba, ačkoli je jednou nějak zachytíme, systematicky pracovat na tom, abychom je uměli zachytit tak nějak stabilněji, natož je využívat permanentně. Taktéž obě tyto složky v sobě doslova zahrnují onu poučku, že magie je o prolínaní subjektivní reality do okolního světa a okolního světa do subjektivní reality. 

Jestliže mi někdo bude tvrdit, že se jedná pouze o vnitřní složky, zaměřím se na to, jak ten člověk vypadá, jaká je jeho fyzická kondice, v čem vidí priority.
S pravděpodobností hraničící s jistotou zde naleznu známky toho, že potenciál těchto dvou projevů poznal, občas je využívá, ale jedná se v tomto případě pouze o špičku ledovce. Protože ten, kdo s touto vazbou žije, formuje nejenom své duševno, nýbrž i svoji mysl a také své tělo a podmínky kolem sebe natolik, že to je patrné i pro toho nejvíce materialisticky zaměřeného člověka.   

Možná ono jenom vnitřní zaměření svědčí o jisté nepropustné hranici mající spíše charakter omezení. Nicméně toto je pouze můj předpoklad, jak by to asi mohlo fungovat, kdybych sveřepě lpěla na tom, že oba pojmy se vztahují pouze k mým vnitřním kvalitám. 

Fylgja je neuvěřitelná záležitost, jejíž poznání považuji za jednu z podstatných met severské magie. Ne každý ji pozná, a ne každý natolik, aby uměla nakopnout sílu zvanou Hamingja, která naprosto mění nejenom kvality osobnosti, ale i okolní podmínky. Je to jistá cesta, kterou lze své hodnoty nejenom zastávat a uhájit si je, ale i rozšířit je tam, kde budou vítány. Jestliže toto propojení funguje, tak se vylepšují i podmínky a osobnost těm, na kom vám a pochopitelně i vaší Fylgji (byť třeba jen principiálně) záleží. Jednoduše zažít takovýto funkční princip na vlastní kůže a přijdete na to, jak to souvisí s prosperitou rodu.   

Co je to rod? Je to koncentrace jistých zájmů. Dnes máme zájmy nastavené nejenom do rodinného života, ale i například do oblasti pracovní. Když se zamyslíte nad fungováním těchto vztahů, porozumíte i tomu, proč může jakákoli snaha vyhodit vás ze sedla skončit ve stádiu přípravy. 

Když mluvím o aktivaci této vazby, myslím tím permanentní fungování nikoli pouze nějaký ten okamžik. V tom je právě ten rozdíl, zda věci zlehka navazujete na sebe anebo se pachtíte. Pracovat a pracovat bývá trochu rozdíl. Samo se nějak neprovede nic, toho si musíme být vědomi. A také dobrá rada, jakmile si řekneme o čemkoli "to již není pro mě", umrtvujeme část kanálu, přes který by tato vazba měla fungovat. 

Jedná se o vazbu čistě severskou, která předpokládá práci se severskou magií bez její mutace.   


Mé předchozí příspěvky k tématu:

Severská duše III

Fylgja a já

Spontánní řádky k Fylgji

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

12. dům v horoskopu

Jedná se o dům, na nějž není z pohledu středověké astrologie nazíráno jako na příjemné místo. Napadá mně podobnost s magií, i zde středověká magie měla tendence vnímat vliv démonů jako něco nesmírně škodlivého. Jenomže stejně jako 12. dům máme všichni, máme všichni v sobě i démonickou stránku. Stát se světcem znamenalo ujít cestu vedenou skrze křesťanskou mystiku, vidět za význam věcí a dostat se do stavu, kdy to démonické v nás nám neškodí nevhodným filtrem, přes který si můžeme naprosto nevhodně projektovat své okolí. Nechci tvrdit, že 12. dům je domem démonů, oni tak nějak podle zaměření člověka mohou působit v jakémkoli domě. Např. asc. v Býku má sklony k obžerství, ve Lvovi k pýše atd., Kozoroh v 2. domě typický lakomec, Střelec v 7. domě smilník. To ovšem ještě neznamená, že každý člověk s asc. v Býku je chodící koule, může být, pokud si nedá pozor na přehánění své vášně. A ani to neznamená, že musí zůstat koulí po celý svůj život.  Tento dům nám ukazuje, čemu budeme čelit a jako

Lilith z pohledu astrologického

The matter is a prison Osobně se domnívám, že Lilith jako taková vyžaduje osobní přístup astrologa, i kdyby tím přístupem mělo být její ignorování. Máme snahu se domnívat, že existuje pouze jedna Lilith (či jeden pohled na Lilith), jenomže již v démonologii si nelze nepovšimnout mnoho vrstev různorodých mýtů o Lilith. Proto máme v astrologii na výběr ze dvou bodů. V dnešní moderní době je velice jednoduché uchopit téma Lilith feministicky anebo ryze démonicky, on rozdíl až tolik velký co do základu nebývá. Jedná se o téma umožňující subjektivní pohled, ten můj vychází z magické transformace a démonologie.  Onen subjektivní přístup začíná v momentě, kdy se astrolog má rozhodnout, zda ve svojí astrologické praxi použije skutečný bod Lilith anebo střední, tedy korigovaný bod, protože Měsíc se nepohybuje přesně elipse, jak předpokládá střední Lilith (rozdíl může být i 5 stupňů). Střední se označuje jako Mean a skutečná jako True. Běžnější se používání Mean Lilith, což kolegy považující Lil

PONDĚLNÍČEK O Uranovi, enochiáně a jasnozřivosti (2/24)

Uran v domech. Zaujal mě v jedné astrologicke skupině dotaz na přechod Urana 1. domem. Jedná se o nesmírně zajímavé téma i v mé osobní rovině.  Právě, když mi Uran dosedl na ascendent, začala jsem pracovat s enochianskými voláními úplně jinak. Vždy jsem věděla, že mi enochiana dělá dobře, ale to bylo takové spíše pocitové, špatně se to vysvětlovalo. V ten moment mi bylo jasné, co si s ní počít a jak. (Toto je na enochianě nejhorší, neb neumíme přesně definovat povahu bytostí, které přijdou, ani přesně neumíme popsat její účinky a nemáme ani jistotu stran rituální stránky věci, neb Dee a Kelly vypracovali systém, který je odpraktikován pouze částečně. Osobní přístup vyžaduje několik opakování a také přestávky v aplikaci, takže se jedná o magii, již lze porozumět až po létech praktikování.)  Samozřejmě, vzhledem k tématu je potřeba se podívat i na dobu, kdy mi Uran procházel 12. domem. On se neocitne na ascendentu jen tak, nějak fungoval i předtím.  Jeho konjunkce s nativní