TÝR A ÓDHINN
Porozumět bytosti a pracovat s ní
znamená naladit se na to, co ona má ráda, co ji zajímá, na její perspektivu
vidění, a naopak vyvarovat se toho, co tato bytost odsuzuje. Nebývá to
jednoduché, zejména ne, pokud o bytosti toho víme tak málo, že nám příliš
nepomůže ani doplnění podobných bytostí.
Studentům run, kteří se chtějí naučit runové magii, dávám jako podmínku napsat esej o stvoření světa v duchu porozumění severské mytologii. Právě v takové eseji se projeví, nakolik kdo je schopen porozumět perspektivě světa z pohledu devíti světů. Bez toho je velmi těžké zabývat se hlubšími záležitostmi, protože bez porozumění není možnost způsobit si zázrak. Slovo porozumění v sobě zahrnuje jednak vědomostní složku, tedy složku obsahující nejenom vědomosti, ale také to, co jsme schopni z vědomostí vytvořit. Speciálně u Týa je potřeba vytvářet doslova ze střípků mnohé.
Je pravdou, že původně tím nejvyšším byl Týr a Ódhinn jeho význam zastínil až posléze?
Jeho jméno, tedy „Týr“ znamená bůh. Etymologický původ tohoto slova vychází z indoevropského slova dyeus (nebeský bůh nebo bůh). Ale nepoužívá se ve staroseverštině běžně místo slova bůh, jde pouze o doslovný význam jména Týr.
Áss, množné číslo Aesir je také obecným jménem pro
boha ve staroseverštině, pokud pochází z božské rodiny Aesirů.
Ódhinn er áss.
Týr er áss.
Frigg er ásynja.
Vanr, množné číslo Vanir označuje další božský rod.
Frey er vanr.
Freya er gydja. Freya je bohyně.
Freya er af Voenum. Freya je z rodu Vánů. Nebo také
Freya e raf Vanaaett, tedy doslova z vanirské linie.
Gydja obecně znamená bohyně, ale také kněžka. Toto slovo se používalo v obou významech. Zatímco godi, množné číslo godar je ve významu kněz, náčelník, soudce, tedy někdo lidského nikoli božského rodu.
Proč toto lingvistické cvičení? Protože uvědomění si, jak se některá slova používala, přispívá k porozumění.
Je to těžké, v Eddách se mluví o stvoření světa v tom směru, že první rozum ovládající bytostí byli Aesirové Ódhinn, Vili a Vé. Není zde nic o nějakém jiném bohu, který by existoval před nimi. Byli zde obři (pozor, nikoli thurssové). Z pohledu mytologie není pravdou, že byl Týr dříve.
Ovšem z pohledu historického by toto mohlo pravdou být. Ovšem, nemáme ani stran této domněnky jednoznačný důkaz. Jedná se o předpoklad, že Týr mohl být v rané germánské víře významnějším nebo dokonce hlavním bohem. Vychází se z etymologického původu a také z toho, že goticky se Týr řekne tius, staroanglicky Tiw a starogermánský Tiwaz. Na podporu tohoto tvrzení můžeme použít i Tacita, který ve své Germanii zmiňuje pravděpodobně (tedy nikoli doslovně černě na bílem) Týra jako obdobu Marta. Ódhinn tuto roli ještě nezastával. Toho uctívali jako Mercura (již zde se zmiňuje: „nejvíce ze všech bohů uctívají Merkura, kterému obětují i lidské oběti“)
Tiw´s day je úterý, Woden´s day středa. Podpůrný
argument, který může naznačovat změnu dominance mezi bohy.
A zpět k mytologii, neb právě příběh, kterak Týr podvede Fenriho a přichází o ruku mohl vzniknout v době, kdy se stal významným Ódhinn.
Předkládám čtenáři záměrně fakta, ryzí fakta, která jsou zjistitelná, aby si vytvořil nějaký úsudek sám. Objektivně zjistitelné skutečnosti, z nichž, jak již to tak bývá, mnohé stojí na vodě. Jenomže toto je magie. Nehledáme důkazy, hledáme to, co funguje. Právě nastavení osobního vztahu k bytosti dává prostor pro zajímavé výsledky.
Právo a spravedlnost
Právo a spravedlnost představují natolik společenský konstrukt, až vznikla potřeba porozumět právu božskému. Protože právě tento druh práva je trochu o něčem jiném. Protože se hledají jisté nejvíce základní principy. V tomto právu často hrají podstatnou roli síly mimo člověka (obvykle entity), které se jistým nezaměnitelným způsobem umí projevit a manifestovat ve hmotné realitě.
Z povahy věci můžeme uchopit problematiku i tak, že zatímco Ódhinn je od jisté doby zákonodárcem, tedy tím, kdo nastavuje alespoň nějaká pravidla, Týr je tím, kdo spíše právo vykonává. Takže s Týem jsou tyto kategorie jednoznačné. Nebrouzdáme na poli teorie, ale v zásadě zjišťujeme, nakolik jsou naše záměry nejenom v souladu s právem a spravedlivé, ale zda je lze skutečně provést. Dobrá práce v souladu s Týem podstatně zvyšuje hranice proveditelnosti.
Práce s Týem, donutí plnit sliby anebo raději neslibovat. Mnohdy býváme ke slibům donucení pomoci různých technik manipulace. Ono to zní jako cool odsudek, neplní sliby. Lidé si nechají slíbit cokoli, ale zapomínají, že třeba přijímají nerealizovatelný slib. Hloupost ani nedostatek úsudku nepředstavují ten správný druh alibi. Často se zapomíná na podstatnou změnu okolností mezi složením slibu a jeho realizací. Což logicky vede k tomu, že při práci s Týem si hodně dobře rozmyslíte, nakolik si co necháte slíbit.
Nemusíte mít vystudovaná práva, abyste mohli s ním pracovat, ale je potřeba uvědomovat si různá pravidla, nezastírat si jejich existenci a chovat se tak, abyste byli v souladu s nimi. Jedná se jemný radar na to, co je správné, který máme každý. Pouze míváme tendence k chování, co oči nevidí, srdce nebolí. Mnohdy si říkáme, že nám dodržování pravidel není vlastní. Nebo naopak chceme praktikovat magii jako manipulaci. Práce s Týem není pro každého. Buď svoji perspektivu změníme, anebo nemáme snahu s ním pracovat. Potom ale nemá cenu očekávat jeho podporu.
Komentáře