Heka - Hu - Sia
Kouzelná moc magie funguje na základě síly slova a mocné myšlenky.
Heka představuje samotnou magii personifikovanou do božstva, Neteru.
Hu je personifikací mocného slova obdařeného sílou kretativity, které vzniká ze síly myšlenky.
Sia je síla myšlenky, nikoli myšlenka samotná.
Všechny tyto atributy jsou personifikovány do podoby mužů, Neterů, kteří vytvářejí trojuhelníkový vztah, kdy bez jedné složky ničeho není.
Hu a Sia povstali z kapek krve Re při jeho obřízce. Vystupují tak vedle jiné triády
Atum - Re - Ptah.
Sia je srdcem Ptaha, Hu jeho jazykem.
Pro Khem měla cenu pouze myšlenka, která utvořila se v srdci, myšlení srdcem zde mělo naprosto klíčovou roli, bez něho magie nefungovala. Heka (magie) zde postrádá jakoukoli racionální část. Zde náboženství a magie představují společný systém, v němž magii mohli pěstovat pouze jedinci umějící pracovat s touto souvztažností.
Věřím, že čtenář mající zájem na zjištění si reálií prozkoumá příslušné nálezy a odbornou literaturu. Nicméně nejsem egyptolog, ani religionista, takže v tomto směru odkazuji na Geraldine Pinchovou a Jiřího Janáka. Já se zaměřím raději na uplatnění tohoto systému v praxi.
Pokud chce čtenář pracovat v systému Heka - Hu - Sia, měl by se oprostit od řeckých a moderních představ o magii Starověkého Egypta, ale měl by mít spíše na paměti zásady, jež jsem popsala v předchozích příspěvcích pod štítkem Khem jako inspirace.
Heka je otázkou praxe mnohem více, nežli studia. Ovšem je potřeba zbavit se haluzení a mít za sebou v tomto směru prověřenou praxi. Ke škodě není ani znalost jiného magického systému pro komparaci, ta je přeci jenom užitečná, pokud se zabýváme velmi starými systémy. Takže vynecháme věci jako Strom života, pantheon a True Will (Love under Will také). Zapomeneme na systém dobrých a špatných entit (btw. tento zvyk se bude hodit, i když čtenář pojme nápad obohatit svojí praxi o enochiánu).
Je potřeba si uvědomit, že tento systém je výsledkem jistého boje Neterů, o němž máme chabé zmínky, neb khemeťané nechtěli podporovat záměry nasvědčující průniku sil chaosu, o nichž také toho mnoho nevíme. Kdopak by je ve velkém zpodobňoval... Naopak, ve svém umění (také sloužilo magickým a rituálním účelům) naopak vyzvedávali řád, sílu Neterů a jejich lidských synů a dcer. O nedostatcích se příliš nemluvilo, to vedlo k záplavám a válkám, což nebyl žádoucí stav.
Neobejde se to bez Maat. Myšlenka srdce, tak nějak se předpokládalo, že je v souladu s řádem maat. Je možno k tomuto přidružit i jiného Neteru, ať již ženské nebo mužské polarity. Potom je ale potřeba se podívat na původní představy o nich a vzdát se těch, které se staly univerzálními.
Ačkoli systém znal démony a duchy způsobující nemoci, je potřeba si uvědomit, že tyto bytosti byly součásti řádu maat a byly často používány ke spravedlivé odplatě (více méně automatika, která nastupovala sama o sobě). Proto nezbytnou složkou léčení byla přízeň Neterů a snaha o nápravu toho, co nemocný (případně nebožtík) napáchali. Pokud jde o mága samotného, ten by se měl postupně propracovat do stavu, kdy projde pouští, setká se s Amemait, obstojí a bude v souladu s řádem. Prakticky to vypadá jako nezdary, které se napraví jakoby samy, jakmile si adept magie uvědomí, cože to vlastně napáchal a čím toto vyvolal. Naučí se tak jisté citlivosti, kdy si bude všímat, co přesně jej dostává do stavu nepřízně, když vyleze ze stínů Neteru. Vůbec na začátku je užitečné držet se ve stínu Neteru, který si jej pro spolupráci sám vyvolil. O stínu v pojetí Khem mám také příspěvek, a jde o problematiku naprosto odlišnou od vnímaní moderní magie ovlivněné systémem Junga. Na tomto místě opětovně zdůrazním, že magie Khem vyžaduje oproštění se od mnohých jiných návyků v magii obecně získaných.
Možná čtenář dospěl k oprávněnému závěru, že Heka je o vnitřním stavu kladoucím důraz na myšlení srdcem, neb právě ono umožňuje citlivost vůči jistým atributům jako je manipulace, zákeřnost, podlé jednání, neurčitá alibistická tvrzení apod.
Sia je slovo, rituálně předneseno. Jelikož nemáme jistotu, jak se jednotlivá slova ve staroegypštině vyslovovala, tyto úvahy stojí tak trochu na vodě, není tedy nutné používat tento jazyk. Lze si vystačit i s rodným jazykem, mám zajímavé výsledky s francouzštinou, ale není problém angličtina či němčina.
Schopnost propojit Hu a Sia je nezbytnou pro aplikaci Heka. Slova nemají zakrývat záměr, ale pojmenovat jej a podpořit. Lze použít do rituálu i citace z papyrů mající v sobě prvek magie, které magický záměr vhodně podporují.
Komentáře