Přeskočit na hlavní obsah

Magie Khem: mocné slovo a síla myšlenky srdce

 Heka - Hu - Sia


Kouzelná moc magie funguje na základě síly slova a mocné myšlenky.

Heka představuje samotnou magii personifikovanou do božstva, Neteru. 

Hu je personifikací mocného slova obdařeného sílou kretativity, které vzniká ze síly myšlenky. 

Sia je síla myšlenky, nikoli myšlenka samotná.

Všechny tyto atributy jsou personifikovány do podoby mužů, Neterů, kteří vytvářejí trojuhelníkový vztah, kdy bez jedné složky ničeho není. 

Hu a Sia povstali z kapek krve Re při jeho obřízce. Vystupují tak vedle jiné triády 

Atum - Re - Ptah.
Sia je srdcem Ptaha, Hu jeho jazykem.
Pro Khem měla cenu pouze myšlenka, která utvořila se v srdci, myšlení srdcem zde mělo naprosto klíčovou roli, bez něho magie nefungovala. Heka (magie) zde postrádá jakoukoli racionální část. Zde náboženství a magie představují společný systém, v němž magii mohli pěstovat pouze jedinci umějící pracovat s touto souvztažností. 

Věřím, že čtenář mající zájem na zjištění si reálií prozkoumá příslušné nálezy a odbornou literaturu. Nicméně nejsem egyptolog, ani religionista, takže v tomto směru odkazuji na Geraldine Pinchovou a Jiřího Janáka. Já se zaměřím raději na uplatnění tohoto systému v praxi.

Pokud chce čtenář pracovat v systému Heka - Hu - Sia, měl by se oprostit od řeckých a moderních představ o magii Starověkého Egypta, ale měl by mít spíše na paměti zásady, jež jsem popsala v předchozích příspěvcích pod štítkem Khem jako inspirace. 
Heka je otázkou praxe mnohem více, nežli studia. Ovšem je potřeba zbavit se haluzení a mít za sebou v tomto směru prověřenou praxi. Ke škodě není ani znalost jiného magického systému pro komparaci, ta je přeci jenom užitečná, pokud se zabýváme velmi starými systémy. Takže vynecháme věci jako Strom života, pantheon a True Will (Love under Will také). Zapomeneme na systém dobrých a špatných entit (btw. tento zvyk se bude hodit, i když čtenář pojme nápad obohatit svojí praxi o enochiánu). 

Je potřeba si uvědomit, že tento systém je výsledkem jistého boje Neterů, o němž máme chabé zmínky, neb khemeťané nechtěli podporovat záměry nasvědčující průniku sil chaosu, o nichž také toho mnoho nevíme. Kdopak by je ve velkém zpodobňoval... Naopak, ve svém umění (také sloužilo magickým a rituálním účelům) naopak vyzvedávali řád, sílu Neterů a jejich lidských synů a dcer. O nedostatcích se příliš nemluvilo, to vedlo k záplavám a válkám, což nebyl žádoucí stav. 

Neobejde se to bez Maat. Myšlenka srdce, tak nějak se předpokládalo, že je v souladu s řádem maat. Je možno k tomuto přidružit i jiného Neteru, ať již ženské nebo mužské polarity. Potom je ale potřeba se podívat na původní představy o nich a vzdát se těch, které se staly univerzálními. 

Ačkoli systém znal démony a duchy způsobující nemoci, je potřeba si uvědomit, že tyto bytosti byly součásti řádu maat a byly často používány ke spravedlivé odplatě (více méně automatika, která nastupovala sama o sobě). Proto nezbytnou složkou léčení byla přízeň Neterů a snaha o nápravu toho, co nemocný (případně nebožtík) napáchali. Pokud jde o mága samotného, ten by se měl postupně propracovat do stavu, kdy projde pouští, setká se s Amemait, obstojí a bude v souladu s řádem. Prakticky to vypadá jako nezdary, které se napraví jakoby samy, jakmile si adept magie uvědomí, cože to vlastně napáchal a čím toto vyvolal. Naučí se tak jisté citlivosti, kdy si bude všímat, co přesně jej dostává do stavu nepřízně, když vyleze ze stínů Neteru. Vůbec na začátku je užitečné držet se ve stínu Neteru, který si jej pro spolupráci sám vyvolil. O stínu v pojetí Khem mám také příspěvek, a jde o problematiku naprosto odlišnou od vnímaní moderní magie ovlivněné systémem Junga. Na tomto místě opětovně zdůrazním, že magie Khem vyžaduje oproštění se od mnohých jiných návyků v magii obecně získaných.       

Možná čtenář dospěl k oprávněnému závěru, že Heka je o vnitřním stavu kladoucím důraz na myšlení srdcem, neb právě ono umožňuje citlivost vůči jistým atributům jako je manipulace, zákeřnost, podlé jednání, neurčitá alibistická tvrzení apod. 

Sia je slovo, rituálně předneseno. Jelikož nemáme jistotu, jak se jednotlivá slova ve staroegypštině vyslovovala, tyto úvahy stojí tak trochu na vodě, není tedy nutné používat tento jazyk. Lze si vystačit i s rodným jazykem, mám zajímavé výsledky s francouzštinou, ale není problém angličtina či němčina. 

Schopnost propojit Hu a Sia je nezbytnou pro aplikaci Heka. Slova nemají zakrývat záměr, ale pojmenovat jej a podpořit. Lze použít do rituálu i citace z papyrů mající v sobě prvek magie, které magický záměr vhodně podporují.
   




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

12. dům v horoskopu

Jedná se o dům, na nějž není z pohledu středověké astrologie nazíráno jako na příjemné místo. Napadá mně podobnost s magií, i zde středověká magie měla tendence vnímat vliv démonů jako něco nesmírně škodlivého. Jenomže stejně jako 12. dům máme všichni, máme všichni v sobě i démonickou stránku. Stát se světcem znamenalo ujít cestu vedenou skrze křesťanskou mystiku, vidět za význam věcí a dostat se do stavu, kdy to démonické v nás nám neškodí nevhodným filtrem, přes který si můžeme naprosto nevhodně projektovat své okolí. Nechci tvrdit, že 12. dům je domem démonů, oni tak nějak podle zaměření člověka mohou působit v jakémkoli domě. Např. asc. v Býku má sklony k obžerství, ve Lvovi k pýše atd., Kozoroh v 2. domě typický lakomec, Střelec v 7. domě smilník. To ovšem ještě neznamená, že každý člověk s asc. v Býku je chodící koule, může být, pokud si nedá pozor na přehánění své vášně. A ani to neznamená, že musí zůstat koulí po celý svůj život.  Tento dům nám ukazuje, čemu budeme čelit a ...

Lilith z pohledu astrologického

The matter is a prison Osobně se domnívám, že Lilith jako taková vyžaduje osobní přístup astrologa, i kdyby tím přístupem mělo být její ignorování. Máme snahu se domnívat, že existuje pouze jedna Lilith (či jeden pohled na Lilith), jenomže již v démonologii si nelze nepovšimnout mnoho vrstev různorodých mýtů o Lilith. Proto máme v astrologii na výběr ze dvou bodů. V dnešní moderní době je velice jednoduché uchopit téma Lilith feministicky anebo ryze démonicky, on rozdíl až tolik velký co do základu nebývá. Jedná se o téma umožňující subjektivní pohled, ten můj vychází z magické transformace a démonologie.  Onen subjektivní přístup začíná v momentě, kdy se astrolog má rozhodnout, zda ve svojí astrologické praxi použije skutečný bod Lilith anebo střední, tedy korigovaný bod, protože Měsíc se nepohybuje přesně elipse, jak předpokládá střední Lilith (rozdíl může být i 5 stupňů). Střední se označuje jako Mean a skutečná jako True. Běžnější se používání Mean Lilith, což kolegy považující...

PONDĚLNÍČEK O Uranovi, enochiáně a jasnozřivosti (2/24)

Uran v domech. Zaujal mě v jedné astrologicke skupině dotaz na přechod Urana 1. domem. Jedná se o nesmírně zajímavé téma i v mé osobní rovině.  Právě, když mi Uran dosedl na ascendent, začala jsem pracovat s enochianskými voláními úplně jinak. Vždy jsem věděla, že mi enochiana dělá dobře, ale to bylo takové spíše pocitové, špatně se to vysvětlovalo. V ten moment mi bylo jasné, co si s ní počít a jak. (Toto je na enochianě nejhorší, neb neumíme přesně definovat povahu bytostí, které přijdou, ani přesně neumíme popsat její účinky a nemáme ani jistotu stran rituální stránky věci, neb Dee a Kelly vypracovali systém, který je odpraktikován pouze částečně. Osobní přístup vyžaduje několik opakování a také přestávky v aplikaci, takže se jedná o magii, již lze porozumět až po létech praktikování.)  Samozřejmě, vzhledem k tématu je potřeba se podívat i na dobu, kdy mi Uran procházel 12. domem. On se neocitne na ascendentu jen tak, nějak fungoval i předtím.  Jeho konjun...