Přeskočit na hlavní obsah

PONDĚLNÍČEK: Svět nebyl stvořen za 7 dní (3/24)

 

Svět nebyl stvořen za 7 dní vyjadřuje mé vlastní přesvědčení, neb biblické stvoření světa nemá pro mě tu stejnou sílu přesvědčivosti jako stvoření podle Severské mytologie nebo podle mytologie Khem (pro racionálně založeného čtenáře se hodí otázka: který z khemetických mýtů přesně myslí?). 

Aby bylo ihned na počátku jasno, původně jsem chtěla psát o kočkách, ale jak mám psát o kočkách, když je potřeba napsat o stvoření světa, ve kterém kočky budou míti své nezastupitelné místo. Takže o kočkách příště, neb mně jejich samostatná osobnost mající smysl pro lásku, ovšem nikoli pro její závislou formu na rozdíl od psa, nesmírně baví. Pokud si člověk potrpí na vděčnost, kočka není vhodnou volbou, šikanovala by jej.  Tolik ve zkratce o kočkách, kdo je zná, naprosto rozumí tomu, proč jím Bast, Freya a álfar rozumí mnohem lépe nežli lidem. 

Od mýtů nemůžeme očekávat doslovnou pravdu. Je jich tolik a každý popisuje stvoření světa poněkud jinak. Jistě, když se v nich budeme dostatečně dlouho šťourat, popřemýšlíme nad metaforami, rozebereme jednotlivá slova na písmenka a přehozením jejich pořadí se dá dospět i k jistým podobnostem. Neb co jiného si počít s tím, který z nich je pravdivý a je potřeba dospět k závěru, že přeci všechny. Jinak by esoterická pravda dostala na frak. 

Jenomže mytologie o stvoření světa v sobě zároveň zahrnují recept, jak se s danou tradicí nějakým způsobem pojmout a propojit s jejím egregorem a jinými energiemi. Mýtus o stvoření světa podle té, které tradice v sobě zahrnuje zároveň i iniciační prvky. Obvykle tyto mýty mívají několik fází a zahrnují v sobě několik kroků. Je potřeba si tyto kroky uvědomit. Protože každý z nich obsahuje jistou zajímavou fázi, kterou když si neprožijeme, neposuneme se v dané tradice dál. Pro magii je totiž kulturní kontext velmi důležitý. 

Nemám v úmyslu psát o všech mýtech jako takových, pouze o těch, které mám odpraktikovány. Přečtených jich mám mnohem více, nicméně nemá cenu psát o tom, co mám pouze přečteno. Tedy mohu popsat jisté momenty, které jsou zajímavé v severské a khemetické tradici. 

Než svět začne vznikat, děje se něco, co je nastaveno způsobem, že není zbytí. Dějí se věci představující Abyss, pád do Abyssu, ohromnou ztrátu a zahrnují v sobě prvek, kdy nelze jinak. Každá iniciace začíná velmi nepohodlnými podmínkami, kdy vnímáme ohrožení života, zdraví, hrozí nám vážně, že o něco přijdeme, jsme vymáchání v podmínkách, kde přežití není úplně jednoduché...a nám nezbude nic jiného, nežli v sobě zapálit jiskru a řešit situaci tak, že v sobě aktivujeme magii. Bez těchto podmínek se jedná pouze o teoretickou úvahu. V severské mytologii toto představuje ona propast Ginnungagap a skrze ni tekoucí Élivary. U Khem ztracení Tenufa a Šu v praoceánu. 

Další podstatnou věcí jsou bytosti, které vstupují na scénu v určitém pořadí. Tyto bytosti se nějakým způsobem chovají a představují jisté nároky, které musíme zvládnout. Jinak se do dané tradice nedostaneme a nebudeme schopní onen kulturní kontext uchopit. je také velmi vhodné uvědomit si, které síly jsou nevědomé a které již vědomím disponují. A jak toto vědomí předávají dál.   

Zajímavou záležitost představuje spojení protikladů, bez něhož by neumělo nic vzniknout. Tyto protiklady lze najít již brzo po začátku procesu a mohou se i opakovat. Spojení protikladů vytváří řád. Naopak, jejich pochybení vytváří chaos. Právě prvky chaosu bývají v mytologii zastoupeny vždy. Na jedné straně posouvají děj kupředu, na druhé zase ničí zaběhnutý řád a vytvářejí velmi nepřátelské podmínky. Pokud jím porozumíme a naučíme se s nimi vhodně zacházet, je proces transformace úplně někde jinde. 

Neexistuje nic jako univerzalistický mýtus o stvoření světa. V tom tkví právě problém univerzalismu, jeho kulturní kontext je splácaný z různých věcí. Potom je nesmírně těžké očekávat porozumění, k němuž dospěje adept na konkrétní tradici navázaný.      

     

 

 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

12. dům v horoskopu

Jedná se o dům, na nějž není z pohledu středověké astrologie nazíráno jako na příjemné místo. Napadá mně podobnost s magií, i zde středověká magie měla tendence vnímat vliv démonů jako něco nesmírně škodlivého. Jenomže stejně jako 12. dům máme všichni, máme všichni v sobě i démonickou stránku. Stát se světcem znamenalo ujít cestu vedenou skrze křesťanskou mystiku, vidět za význam věcí a dostat se do stavu, kdy to démonické v nás nám neškodí nevhodným filtrem, přes který si můžeme naprosto nevhodně projektovat své okolí. Nechci tvrdit, že 12. dům je domem démonů, oni tak nějak podle zaměření člověka mohou působit v jakémkoli domě. Např. asc. v Býku má sklony k obžerství, ve Lvovi k pýše atd., Kozoroh v 2. domě typický lakomec, Střelec v 7. domě smilník. To ovšem ještě neznamená, že každý člověk s asc. v Býku je chodící koule, může být, pokud si nedá pozor na přehánění své vášně. A ani to neznamená, že musí zůstat koulí po celý svůj život.  Tento dům nám ukazuje, čemu budeme čelit a jako

Lilith z pohledu astrologického

The matter is a prison Osobně se domnívám, že Lilith jako taková vyžaduje osobní přístup astrologa, i kdyby tím přístupem mělo být její ignorování. Máme snahu se domnívat, že existuje pouze jedna Lilith (či jeden pohled na Lilith), jenomže již v démonologii si nelze nepovšimnout mnoho vrstev různorodých mýtů o Lilith. Proto máme v astrologii na výběr ze dvou bodů. V dnešní moderní době je velice jednoduché uchopit téma Lilith feministicky anebo ryze démonicky, on rozdíl až tolik velký co do základu nebývá. Jedná se o téma umožňující subjektivní pohled, ten můj vychází z magické transformace a démonologie.  Onen subjektivní přístup začíná v momentě, kdy se astrolog má rozhodnout, zda ve svojí astrologické praxi použije skutečný bod Lilith anebo střední, tedy korigovaný bod, protože Měsíc se nepohybuje přesně elipse, jak předpokládá střední Lilith (rozdíl může být i 5 stupňů). Střední se označuje jako Mean a skutečná jako True. Běžnější se používání Mean Lilith, což kolegy považující Lil

PONDĚLNÍČEK O Uranovi, enochiáně a jasnozřivosti (2/24)

Uran v domech. Zaujal mě v jedné astrologicke skupině dotaz na přechod Urana 1. domem. Jedná se o nesmírně zajímavé téma i v mé osobní rovině.  Právě, když mi Uran dosedl na ascendent, začala jsem pracovat s enochianskými voláními úplně jinak. Vždy jsem věděla, že mi enochiana dělá dobře, ale to bylo takové spíše pocitové, špatně se to vysvětlovalo. V ten moment mi bylo jasné, co si s ní počít a jak. (Toto je na enochianě nejhorší, neb neumíme přesně definovat povahu bytostí, které přijdou, ani přesně neumíme popsat její účinky a nemáme ani jistotu stran rituální stránky věci, neb Dee a Kelly vypracovali systém, který je odpraktikován pouze částečně. Osobní přístup vyžaduje několik opakování a také přestávky v aplikaci, takže se jedná o magii, již lze porozumět až po létech praktikování.)  Samozřejmě, vzhledem k tématu je potřeba se podívat i na dobu, kdy mi Uran procházel 12. domem. On se neocitne na ascendentu jen tak, nějak fungoval i předtím.  Jeho konjunkce s nativní