Legendární muž, který se stal jedním z neteru (28 stl. před naším letopočtem). Architekt, stavitel, kameník, soudce, mág, kněz, mudrc, "strážce pečeti Horního a Dolního Egyptu", lékař. První ihned po králi, největší mezi veleknězi, stavitel, sochař, zhotovitel kamenných soch.
Je pozoruhodné, kterak se z obyčejného kameníka stal architektem a stavitelem Džoserovi pyramidy (historicky vzato pravděpodobně, neb v tomto směru nemáme absolutní jistotu z pohledu historie). Před touto hrobkou se kámen na stavbu hrobek používal pouze částečně, jinak byly běžné sušené cihly.
Od Střední říše je zmiňován jako mudrc a autor významných poučení, které se zatím nepovedlo objevit. Nicméně takový mudrc byl stoupencem řádu Maat a její pravdy. Mluvit a uskutečňovat Maat. Později se stal přímluvcem u vyšších božstev a léčitelem. Řekové jej občas ztotožňovali s Askélpiem.
Je spojován i s Bohem moudrosti Thovtem (jako jeho nejnadanější žák), někde je uváděn jako syn Ptaha. Byl ctěn jako bůh lékařství. Jeho hrobku v Sakkáře (předpokládanou hrobku, jinak se teprve hledá) navštěvovali nemocní a jako upomínku tam nechávali modely orgánů a končetin. Jeden magický papyrus z Řecké doby obsahuje zaklínadlo, které když mág vyslovil, tak mu byl obvykle ve snu poskytnut k vyléčení. V Římském období se objevují zaříkávání, které jej mají vyvolat, aby zodpověděl na otázky.
(Geraldine Pinchová, Magie ve starém Egyptě).
Imhotep (ostatně i jiné bytostí) pracuje ve snech a vizích. Pouze na rozdíl od různých fantazií předává sdělení, jejichž aplikace v praxi představuje posun. Jen si hodně vybírá. Ovšem je potřeba s ním, jakož i s jinými neteru přistupovat v souladu s heka (magie Khem). Nemyslím tím zmodernizované verze podle kabalistického stromu, ten v Khem nebyl. Jestliže chce čtenář začít s magii Khem, doporučuji si přečíst tyto řádky
Bude potřeba si zvyknout na poněkud jinou praxi, která ale nemusí nikam vést, bude-li adept tonout v pochybnostech. Je potřeba si uvědomit, že tuto praxi prováděli lidé, pro které byli neteru součástí jejich reality. Ti, kteří neměli magické schopnosti nezastávali názor, že magie je pro všechny. Popravdě o magii víme tak málo, že nalezneme i egyptology, kteří magii jako takovou v Khem popírají. Z mého pohledu toto svědčí o jednom. Nebyl zde boom zájmu o magii jako dnes.
V tomto směru je potřeba jednat spíše intuitivně, nežli racionálně a navázat na kulturní kontext. Musíme se dostat poněkud dál, nežli nám předvádí moderní magické směry, které mají tendenci všechno pověsit na kabalistický Strom života. Tento Strom představuje jistou mapu reality, srozumitelnou dnešnímu člověku, nicméně pro heka je nesmírně omezující.
Mé kontakty s ním vedly k tomu, že jsem se zajímavým způsobem naučila pracovat s energií. Arundell Overman (zabývá se středověkými grimoires a mnohé z nich se svými úvody a pojednáními vydává) vyslovil nedávno zajímavou myšlenku: Pokud má člověk nízkou úroveň osobní energie, pokročilá magie je téměř nemožná. Když má člověk naopak vysokou úroveň energie, pokročilá magie přichází snadno. Arundell jde na tyto věci skrze Castanedu. Naprosto s ním souhlasím, pouze nepracuji s Castanedou, nýbrž s Imhotepem. Jóga a její přístup je skvělá, ale není a priori přizpůsobená pro magii. Nicméně je vhodné s ní začít. Abramelinova magie doporučuje půst a zdrženlivost, i toto je cesta, je-li dodržována naprosto pregnantně.
Khemetická magie neběhá v jasných cestách, tunelech ani není přizpůsobená jakémukoli našemu modelu. Stejně tak je to i s Imhotepem. Umí ve snech i mi blízkých lidí vysvětlit situace, v nichž si nerozumíme. Má svůj styl, svůj přístup. Pochybnost je naprosto nepřípustná.
Co mi přinesla práce s Imhotepem
Dá se říci bez nadsázky, že mě přiměl přemýšlet o struktuře osobnosti a začít se dívat na věci úplně jinak, jestliže si chci naplňovat své velké sny. Jak již to s velkými sny bývá, nejsou závislé pouze na nás samotných, ale vyžadují hodně toho, co zvykneme nazývat štěstím a také se zdá, že musíme snad ovlivnit sto lidí, aby to všechno klaplo. Jistě, nic takového dělat nemusíme, protože jestliže se nejedná o halucinace, tak najedeme správným směrem a všechno jede samo.
Jeho působení lze nazvat jednoduše směřováním. Před naplněním mých dvou velkých snů, jedna a dvě, se mi sám přihlásil. Věřit vizím nebylo až tolik komplikované, když díky jeho vlivu jsem začala velmi přesně divinovat. Jeho vlivem mám na mysli, myšlenky, jež mě donutily změnit něco na své magické práci.
Praxi s Imhotepem lze nastavit, ovšem pouze v osobní rovině. Práce s ním pro mě byla možná, až jsem tak nějak znovu získala kontakt s jedním kouskem své vlastní osobnosti. Znovu myslím tady v rámci svého pobytu v tomto vtělení. Před léty mě dovedl k zajímavé otázce, zda se s ním lze spojit. Pokoušela jsem se to zjistit, protože mi jedna žena právě z kulturního prostředí spojeného s khemetismem, položila otázku, jak se s ním spojit. Ovšem odpověď jsem nenalezla ani po pár měsících různých experimentů. Ovšem díky tomu jsem nalezla svojí Fylgju. Nelze evokovat neteru, ani jej jakkoli nalákat či donutit, aby se objevil či začal komunikovat.
Pracovat s ním neznamená, že teď všechno kromě heka pověsím na hřebík. Heka mi dodá porozumění, vhled do sebe samotné natolik, že jsem schopná seberealizace i v jné oblasti magie. On není tím, kdo zajistí, že najednou se stanu někým jiným. Pouze vysloví něco, po čem se mi rozsvítí velké AHA. A v rámci magické práce přijde ten správný vliv, se kterým se dá realizovat přímo.
Změna přístupu, nastavení jiné cesty mě dostalo doslova k Novému Já, takže mě přestali poznávat lidé, kteří mě znali v poslední době, a naopak mě začali poznávat lidé, kteří mě znali v mé minulosti o dvacet let dříve.
Touha po osobním štěstí je zakódovaná snad v každém z nás. Jenomže také zde bývá hodně vlivů, které nám brání, protože jím jednoduše podléháme a zároveň jsme natolik slepí, že si toto ani neuvědomujeme. Jestliže opravdu chceme své osobní štěstí a trváme na něm, jeho vliv způsobí doslova nálety a přežijí pouze některé vzahy kolem. Přesně toto se mi stalo, takže ačkoli jsem si připadala jako v bubnu pračky puštěném na odstřeďování, netočila se mi hlava ani jsem neměla pocit, že mi realita uniká a já jsem bezbranná. Hodně vztahů skončilo a hodně z nich se modifikovalo. A vytvořilo se místo pro něco nového.
Závěr
Heka působí protekčně a selektivně. Proto se ani neobtěžuji podávat konkrétní návody stran ritualizace a jiné práce. Něco se zachovalo, a to v natolik malém množství, že exstuje i skupina vědců, kteří o tom, že starověcí egypťané nějakou magii praktikovali, pochybují a vznášejí pro tento závěr argumenty. Také ale musím připustit, že ve stejnou dobu se takové závěry objevily i mezi jinou skupinou vědců stran severské magie, takže půjde o vlnu.
O heka píši, protože ona po staletí inspiruje a díky této inspirace se vyvinuly řecké magické papyrusy a celá tato inspirace se přenesla i do středověku.
Když se podíváme na magické řády, které vznikaly na přelomu 19. a 20. stl. jsou ní také inspirovány. Samotná Kniha zákona jistý vliv nepopře.
Mé články mají čtenáře inspirovat, aby začal přemýšlet o věcech jinak. Nevadí, že jej heka samotná neoslovuje, to se stává pouze výjimečně. Možná nalezne střípek něčeho, co bude zkoumat v rámci tradice, již sám praktikuje.
Komentáře