Přeskočit na hlavní obsah

Magie Khem aneb úvod do heka

 


O tom, jestli vůbec ve Starověkém Egyptě, pro který používám název Khem, se nějaká magie praktikovala, či tam vůbec byla, mají někteří archeologové pochybnosti. Takže jestliže k ní chceme přistupovat jako k living history, bude vhodnější si vybrat jiné odvětví magie.

Nikdo nezpochybňuje, že byl bůh Heka coby bůh magie, ani že slovo heka je vlastně magie. Problém je, že zde nemáme grimoire jako ve středověku a hodně spisů, kde se o heka či některých návodech k ní mluví, mají charakter Knih mrtvých, lékařských spisů, některých popisů běžných životních rituálů. Mnohé zde nenalezneme, protože nemáme poznatky o učení se či o zasvěcování a ani mág zde nebyl jako samostatná profese.  Spíše se jedná o něco jako recepty či návody související se zásvětím, vypořádáváním se s chaosem, duat, postupy u léčení a jinými situacemi běžného života.

Heka buď někdo měl anebo neměl. Předpokládalo se u neteru (bohové) a také u jejich potomků, faraonů. Nešlo jen tak nějakým postupem se heka naučit, heka získat. Ten, kdo jej měl bylo součástí jeho osobnosti, jedním z jeho projevů.

Nepoužívaly se tam evokace ani invokace v tom směru, jak je dnes známe. Neteru pro ty, co ovládají heka byly běžnou součástí. Alespoň ten neteru, či ti neteru, jejichž heka bylo danému jedinci blízké. V takovém případě běžně pracoval s předpokladem, že za splnění určitých podmínek měl toto heka k dispozici.

Právě heka dotyčného jedince představovalo sílu, kterou oživoval magické amulety, různé předměty apod. Heka oživovalo i magické texty různých knih, umělo dát léku sílu k léčbě. Podle toho, co se zachovalo, schopnost léčit sama o sobě byla součástí heka. Pouze se s ní nakládalo poněkud jinak, nežli u dnes tolik populárního léčitelství, které zápasí se spasitelským komplexem. Dá se říci, že tento nikde nepojmenovaný způsob bez problému funguje i v dnešní době. Jen se nejedná o léčitelství, jak si jej představujeme dnes.    

Jsou určité principy, které lze vypozorovat v magii obecně. Jistými principy se řídí i heka. Pouze některé techniky se z pohledu dnešního mohou jevit poněkud zvláštní. Třeba, kdo měl heka svého neteru, mohl využít mytologie a vyhrožovat démonům, dokonce i neteru. I přímo svému neteru. K běžným praktikám patřilo i vyjednávání a snaha o získání pomoci právě touto technikou. Jenomže základem byl nastavený vztah ke konkrétnímu neteru. V opačném případě byla operace velice kontraproduktivní. Kupodivu ani technika lichocení neprocházela každému. 

Skrze heka se vyhrožovalo a použivalo se ke zničení vlivu cizích mágů či cizích mágů. Kopští křesťané navázali na tyto principy a vyhrožovali démonickým silám, za které ale považovali právě neteru. Časem zejména vlivem řeckým a římským se systém neterů stal poněkud jiným a začal představovat pantheon s jistou hierarchií. Vliv těchto způsobů se odrazil i do středověkých grimoire, které pracují na principu mocného JHVH, jehož sílou se spoutávají démonické bytosti, a ty jsou následně nuceny k poslušnosti.  


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

12. dům v horoskopu

Jedná se o dům, na nějž není z pohledu středověké astrologie nazíráno jako na příjemné místo. Napadá mně podobnost s magií, i zde středověká magie měla tendence vnímat vliv démonů jako něco nesmírně škodlivého. Jenomže stejně jako 12. dům máme všichni, máme všichni v sobě i démonickou stránku. Stát se světcem znamenalo ujít cestu vedenou skrze křesťanskou mystiku, vidět za význam věcí a dostat se do stavu, kdy to démonické v nás nám neškodí nevhodným filtrem, přes který si můžeme naprosto nevhodně projektovat své okolí. Nechci tvrdit, že 12. dům je domem démonů, oni tak nějak podle zaměření člověka mohou působit v jakémkoli domě. Např. asc. v Býku má sklony k obžerství, ve Lvovi k pýše atd., Kozoroh v 2. domě typický lakomec, Střelec v 7. domě smilník. To ovšem ještě neznamená, že každý člověk s asc. v Býku je chodící koule, může být, pokud si nedá pozor na přehánění své vášně. A ani to neznamená, že musí zůstat koulí po celý svůj život.  Tento dům nám ukazuje, čemu budeme čelit a jako

Lilith z pohledu astrologického

The matter is a prison Osobně se domnívám, že Lilith jako taková vyžaduje osobní přístup astrologa, i kdyby tím přístupem mělo být její ignorování. Máme snahu se domnívat, že existuje pouze jedna Lilith (či jeden pohled na Lilith), jenomže již v démonologii si nelze nepovšimnout mnoho vrstev různorodých mýtů o Lilith. Proto máme v astrologii na výběr ze dvou bodů. V dnešní moderní době je velice jednoduché uchopit téma Lilith feministicky anebo ryze démonicky, on rozdíl až tolik velký co do základu nebývá. Jedná se o téma umožňující subjektivní pohled, ten můj vychází z magické transformace a démonologie.  Onen subjektivní přístup začíná v momentě, kdy se astrolog má rozhodnout, zda ve svojí astrologické praxi použije skutečný bod Lilith anebo střední, tedy korigovaný bod, protože Měsíc se nepohybuje přesně elipse, jak předpokládá střední Lilith (rozdíl může být i 5 stupňů). Střední se označuje jako Mean a skutečná jako True. Běžnější se používání Mean Lilith, což kolegy považující Lil

PONDĚLNÍČEK O Uranovi, enochiáně a jasnozřivosti (2/24)

Uran v domech. Zaujal mě v jedné astrologicke skupině dotaz na přechod Urana 1. domem. Jedná se o nesmírně zajímavé téma i v mé osobní rovině.  Právě, když mi Uran dosedl na ascendent, začala jsem pracovat s enochianskými voláními úplně jinak. Vždy jsem věděla, že mi enochiana dělá dobře, ale to bylo takové spíše pocitové, špatně se to vysvětlovalo. V ten moment mi bylo jasné, co si s ní počít a jak. (Toto je na enochianě nejhorší, neb neumíme přesně definovat povahu bytostí, které přijdou, ani přesně neumíme popsat její účinky a nemáme ani jistotu stran rituální stránky věci, neb Dee a Kelly vypracovali systém, který je odpraktikován pouze částečně. Osobní přístup vyžaduje několik opakování a také přestávky v aplikaci, takže se jedná o magii, již lze porozumět až po létech praktikování.)  Samozřejmě, vzhledem k tématu je potřeba se podívat i na dobu, kdy mi Uran procházel 12. domem. On se neocitne na ascendentu jen tak, nějak fungoval i předtím.  Jeho konjunkce s nativní