Co je vidět na povrchu a co je skryto před zraky ostatních, či vlastním vědomím.
Jistě existují různé rozkladové vzorce, které nám rozkryjí málem i ty nejtajnější myšlenky ukryté hluboce v podvědomí, pokud je umíme najít a správně interpretovat a postačí k tomu pouze jedna sada a jeden rozklad, např. keltský kříž. Také možnosti práce se stínem je věnována řada knih[1], v níž jsou popsány různé techniky práce se stínem, tedy s podvědomím a věcmi v něm ukrytými. Zde nemám v úmyslu kopírovat část některé z nich, pouze chci zobecnit své zkušenosti s rozklady prováděnými úmyslně metodou komparace toho, co je viditelné na světle s tím, co je ukryto ve stínu. Nechtěla bych význam této metody nikterak přeceňovat, ale mně se již několikrát vyplatila. Na straně druhé její použití není nezbytně nutné, jelikož lidé mají problém vidět i to, co je naprosto zjevné.
Proč vůbec tuto metodu zkoušet?
Na světle se objeví, co se děje. Jak se objekt výkladu projevuje, jakým způsobem se chová, jak vystupuje ve vztazích k jiným lidem. Naproti tomu ve stínu se dovíme odpověď na otázku proč. Co ho k jeho jednání vede, jakými pocity je zmítán, co by rád zatajil před ostatními a možná i sám před sebou. Srovnání těchto rozložení vede k zajímavým výsledkům.
Co k tomuto rozložení potřebujete?
Především dvě sady tarotu (milovníky kobercových výkladů[2]upozorňuji, že
karet ve výkladu samotném postačí málo), z nichž jedna představuje světlo a druhá stín. Ideální je, pokud sady takto i vizuálně vypadají. Ještě lépe, jedná-li se o sady stejného autora. Poměrně dostupným jsou na trhu Marchettiho sady. Jeho Gilded tarot na černém podkladu může sehrát roli sady stínu[3] a jeho Dreams nebo Divine tarot sadu světla. Vykladačům, kteří si potrpí na pravou temnotu (což jak je zjevné na první pohled není Marchetti), doporučuji na českém trhu při troše šikovnosti sehnatelného Luise Roya. Jeho Labyrint tarot[4] něžným pojetím vykresluje hru světla a na ni navázat z jeho obrazů sestavený Blacktarot[5].
Nevnímá-li vykladač tarot jako statický systém, kde význam karet bez ohledu na specifika sady bude vždy stejný bez ohledu na sadu[6], měl by dbát na to, aby světlo bylo světlem a stín stínem i dle ilustrací sady. Je velmi vhodné, aby sady byly kompozičně stejné, což znamená nemíchat sady, jejichž malá arkána je různě pojatá, tedy figury v akci se statickými symboly.
Jak rozložení provést?
Nerozebírá-li se situace, která je vykladači známa, doporučuji nejdříve provést kterýkoli ze standardních výkladů pro to, aby se v situaci zorientoval. Ten by mu měl ukázat, čemu věnovat více pozornosti a co stojí za to, aby strávil více času ve hře světla a stínu.
Má-li jasno, obě sady, každou zvlášť zamíchá a klade otázku. U sady světla se soustředí (žádá božství….), aby vyšlo najevo to, co je vidět a u sady stínu, to co je ukryto. Z každé sady táhne 3[7] karty a ty rozloží do dvou řad, na vrchu světlo, vespod stín.
Není vyloučeno, že se někomu začne zamlouvat jiný vzorec rozkladu, než obyčejné tři karty. V tom případě, dokud nedojde ke ztrátě orientace, směle do toho, teoreticky lze takto provést jakýkoli výklad, otázka jenom zní, zda to není již poněkud přitažené za vlasy.
Interpretace
Karty se interpretují v řadě za sebou, takže bude popsané chování subjektu navenek i důvody takového chování. Velmi zajímavá je interpretace řad nad sebou. Zde je vidět jak je konkrétní vnitřní postoj filtrován navenek.
Např.ve stínu 10 mečů - nejraději bych ji zabil, na světle 3 pohárů – co mohu pro tebe udělat miláčku?
[1] Např. Jette Ch., Tarot - Práce se stínem, Synergie 2006, u nás nejdostupnější snažící se propojit tarot s rituály, popisuje stínové významy každé karty.
[2] Tedy výkladů, kdy nestačí již běžný pracovní stůl a pochybí i karty v sadě a je potřeba vytáhnout další, protože vyčerpáte-li přes 40 karet z jedné sady, není již pomalu co táhnout a možnosti se zužují. Osobně jsem v tomto směru prozatím nepolíbená, ale budu-li si dostatečně zoufat, sicher nasadím najednou všech 13 sad.
[3] S tím se setkáte i u Jette.
[5] názory vykladačů na tuto sadu se různí, své zkušenost v práci pouze s ní jsem popsala:
[6] tímto přístupem se dá hodně ušetřit. Zkušený vykladač schopný dobré vizualizace by místo karet mohl mít pouze papírky s jejich označením tak, aby se s nimi dalo losovat.
[7] Tento počet bohatě postačí, ale chcete-li více, je to na vás.
Komentáře