Přeskočit na hlavní obsah

Hra světla a stínu

Co je vidět na povrchu a co je skryto před zraky ostatních, či  vlastním vědomím.

Jistě existují různé rozkladové vzorce, které nám rozkryjí málem i ty nejtajnější myšlenky ukryté hluboce v podvědomí, pokud je umíme najít a správně interpretovat a postačí k tomu pouze jedna sada a jeden rozklad, např. keltský kříž.  Také možnosti práce se stínem je věnována řada knih[1], v níž jsou popsány různé techniky práce se stínem, tedy s podvědomím a věcmi v něm ukrytými. Zde nemám v úmyslu kopírovat část některé z nich, pouze chci zobecnit své zkušenosti s rozklady prováděnými úmyslně metodou komparace toho, co je viditelné na světle s tím, co je ukryto ve stínu. Nechtěla bych význam této metody nikterak přeceňovat, ale mně se již několikrát vyplatila. Na straně druhé její použití není nezbytně nutné, jelikož lidé mají problém vidět i to, co je naprosto zjevné.

Proč vůbec tuto metodu zkoušet?

Na světle se objeví, co se děje. Jak se objekt výkladu projevuje, jakým způsobem se chová, jak vystupuje ve vztazích k jiným lidem. Naproti tomu ve stínu se dovíme odpověď na otázku proč.  Co ho k jeho jednání vede, jakými pocity je zmítán, co by rád zatajil před ostatními a možná i sám před sebou. Srovnání těchto rozložení vede k zajímavým výsledkům.


Co k tomuto rozložení potřebujete?

Především dvě sady tarotu (milovníky kobercových výkladů[2]upozorňuji, že
karet ve výkladu samotném postačí málo)
,  z nichž jedna představuje světlo a druhá stín. Ideální je, pokud sady takto i vizuálně vypadají. Ještě lépe,  jedná-li se o sady stejného autora. Poměrně dostupným jsou na trhu Marchettiho sady. Jeho Gilded tarot na černém podkladu může sehrát roli sady stínu[3] a jeho Dreams nebo Divine tarot sadu světla. Vykladačům, kteří si potrpí na pravou temnotu (což jak je zjevné na první pohled není Marchetti), doporučuji na českém trhu při troše šikovnosti sehnatelného Luise Roya. Jeho Labyrint tarot[4] něžným pojetím vykresluje hru světla a na ni navázat z jeho obrazů sestavený Blacktarot[5].

Nevnímá-li vykladač tarot jako statický systém, kde význam karet bez ohledu na specifika sady bude vždy stejný bez ohledu na sadu[6], měl by dbát na to, aby světlo bylo světlem a stín stínem i dle ilustrací sady. Je velmi vhodné, aby sady byly kompozičně stejné, což znamená nemíchat sady, jejichž malá arkána je různě pojatá, tedy figury v akci se statickými symboly.  

 

Jak rozložení provést?

Nerozebírá-li se situace, která je vykladači známa, doporučuji nejdříve provést kterýkoli ze standardních výkladů pro to, aby se v situaci zorientoval. Ten by mu měl ukázat, čemu věnovat více pozornosti a co stojí za to, aby strávil více času ve hře světla a stínu.

Má-li jasno, obě sady, každou zvlášť zamíchá a klade otázku. U sady světla se soustředí (žádá božství….), aby vyšlo najevo to, co je vidět a u sady stínu, to co je ukryto. Z každé sady táhne 3[7] karty a ty rozloží do dvou řad, na vrchu světlo, vespod stín.

Není vyloučeno, že se někomu začne zamlouvat jiný vzorec rozkladu, než obyčejné tři karty. V tom případě, dokud nedojde ke ztrátě orientace, směle do toho, teoreticky lze takto provést jakýkoli výklad, otázka jenom zní, zda to není již poněkud přitažené za vlasy. 
Interpretace 
Karty se interpretují v řadě za sebou, takže bude popsané chování subjektu navenek i důvody takového chování. Velmi zajímavá je interpretace řad nad sebou. Zde je vidět jak je konkrétní vnitřní postoj filtrován navenek.
Např.ve stínu 10 mečů -  nejraději bych ji zabil, na světle 3 pohárů – co mohu pro tebe udělat miláčku?


[1] Např. Jette Ch., Tarot - Práce se stínem, Synergie 2006, u nás nejdostupnější snažící se propojit tarot s rituály, popisuje stínové významy každé karty.
[2] Tedy výkladů, kdy nestačí již běžný pracovní stůl a pochybí i karty v sadě a je potřeba vytáhnout další, protože vyčerpáte-li přes 40 karet z jedné sady, není již pomalu co táhnout a možnosti se zužují. Osobně jsem v tomto směru prozatím nepolíbená, ale budu-li si dostatečně zoufat, sicher nasadím najednou všech 13 sad.
[3] S tím se setkáte i u Jette.
[5] názory vykladačů na tuto sadu se různí, své zkušenost v práci pouze s ní jsem popsala:
[6] tímto přístupem se dá hodně ušetřit. Zkušený vykladač schopný dobré vizualizace by místo karet mohl mít pouze papírky s jejich označením tak, aby se s nimi dalo losovat.
[7] Tento počet bohatě postačí, ale chcete-li více, je to na vás. 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

12. dům v horoskopu

Jedná se o dům, na nějž není z pohledu středověké astrologie nazíráno jako na příjemné místo. Napadá mně podobnost s magií, i zde středověká magie měla tendence vnímat vliv démonů jako něco nesmírně škodlivého. Jenomže stejně jako 12. dům máme všichni, máme všichni v sobě i démonickou stránku. Stát se světcem znamenalo ujít cestu vedenou skrze křesťanskou mystiku, vidět za význam věcí a dostat se do stavu, kdy to démonické v nás nám neškodí nevhodným filtrem, přes který si můžeme naprosto nevhodně projektovat své okolí. Nechci tvrdit, že 12. dům je domem démonů, oni tak nějak podle zaměření člověka mohou působit v jakémkoli domě. Např. asc. v Býku má sklony k obžerství, ve Lvovi k pýše atd., Kozoroh v 2. domě typický lakomec, Střelec v 7. domě smilník. To ovšem ještě neznamená, že každý člověk s asc. v Býku je chodící koule, může být, pokud si nedá pozor na přehánění své vášně. A ani to neznamená, že musí zůstat koulí po celý svůj život.  Tento dům nám ukazuje, čemu budeme čelit a jako

Lilith z pohledu astrologického

The matter is a prison Osobně se domnívám, že Lilith jako taková vyžaduje osobní přístup astrologa, i kdyby tím přístupem mělo být její ignorování. Máme snahu se domnívat, že existuje pouze jedna Lilith (či jeden pohled na Lilith), jenomže již v démonologii si nelze nepovšimnout mnoho vrstev různorodých mýtů o Lilith. Proto máme v astrologii na výběr ze dvou bodů. V dnešní moderní době je velice jednoduché uchopit téma Lilith feministicky anebo ryze démonicky, on rozdíl až tolik velký co do základu nebývá. Jedná se o téma umožňující subjektivní pohled, ten můj vychází z magické transformace a démonologie.  Onen subjektivní přístup začíná v momentě, kdy se astrolog má rozhodnout, zda ve svojí astrologické praxi použije skutečný bod Lilith anebo střední, tedy korigovaný bod, protože Měsíc se nepohybuje přesně elipse, jak předpokládá střední Lilith (rozdíl může být i 5 stupňů). Střední se označuje jako Mean a skutečná jako True. Běžnější se používání Mean Lilith, což kolegy považující Lil

PONDĚLNÍČEK O Uranovi, enochiáně a jasnozřivosti (2/24)

Uran v domech. Zaujal mě v jedné astrologicke skupině dotaz na přechod Urana 1. domem. Jedná se o nesmírně zajímavé téma i v mé osobní rovině.  Právě, když mi Uran dosedl na ascendent, začala jsem pracovat s enochianskými voláními úplně jinak. Vždy jsem věděla, že mi enochiana dělá dobře, ale to bylo takové spíše pocitové, špatně se to vysvětlovalo. V ten moment mi bylo jasné, co si s ní počít a jak. (Toto je na enochianě nejhorší, neb neumíme přesně definovat povahu bytostí, které přijdou, ani přesně neumíme popsat její účinky a nemáme ani jistotu stran rituální stránky věci, neb Dee a Kelly vypracovali systém, který je odpraktikován pouze částečně. Osobní přístup vyžaduje několik opakování a také přestávky v aplikaci, takže se jedná o magii, již lze porozumět až po létech praktikování.)  Samozřejmě, vzhledem k tématu je potřeba se podívat i na dobu, kdy mi Uran procházel 12. domem. On se neocitne na ascendentu jen tak, nějak fungoval i předtím.  Jeho konjunkce s nativní