Přeskočit na hlavní obsah

Chaos magii považuji za moderní čarodějnictví

 

„Jason Miller tvrdí, že současná magie přechází do své „postchaosové fáze“ v níž se chaosmagové začínají iniciovat do „velice starých tradic a linií“ uvědomujíce si, že imaginární bohové a duchové nejsou stejně účinní jako ti tradiční.“

Věta, kterou naleznete v knize Sebastiána Jahiče Theléma Aleistera Crowleyho: Magie, mysticismus a etika Nového aeonu. Když jsem si příspěvek dotýkající se chaos magie přečetla po několikáté, rozhodla jsem se k chaos magii napsat pár postřehů. Chaosmagii jsem svojí vědomou cestu k magii začínala, zejména jsem se zaměřila na metodu sigilizace a místo měnění paradigmatu a podobných intelektuálních skoků jsem se zaměřila na Lovecraftovský mythos. Zbytek byl o tom udělat si přehled v rámci různých směrů. 

Časem mi začala vadit její určitá zkratkovitost vyjádřená v onom „nic není pravda, vše je dovoleno“. Další charakteristikou chaosmagie je zaměření na výsledek. Osobně přiznávám, že pro mě je výsledek podstatným, v tomto směru je vidět, že jsem místo v české subkultuře obligatorního Bardona začala chaosmagií.
A další
 používání jednotlivostí, které si chaot vyloví z harampádí staré neboli tradiční magie tak nějak podle svého systému. Výhodou je, že není až tolik potřeba znát kontext. Nevýhodou zase, že onen kontext se navzdory důsledné ignoraci prosadí a následné překvápko nebývá milé. Nemyslím si, že představuji osobu, kterou lze zařadit mezi chaoty, protože mé experimenty se omezily pouze na zkoušení přenosu vnímání na dálku, což zajímavě fungovalo. Neběhala jsem jako křeček tunely mezi paradigmaty.

Chaosmagie může být zajímavým a úspěšným směrem, pokud se jí zabývá někdo, kdo se vážně zabývá i nějakou tradici a naplňuje její podmínky. Začít chaosmagii nemusí být špatně. Čas ukáže, nakolik tato láska vydrží i vedle něčeho jiného.     

Český čtenář má možnost si udělat o chaos magii obrázek, protože Vodnář vydal knihy od Carrolla, Phila Hine a Fratera V. D., Grada vydala Patricka Dunna a Fontána Sexuální magii Fratera V. D. To je poměrně slušný základ, navíc lze zde najít tu a tam i poznámky, které jsou platné v magii obecně, protože ono skloubení magie a její zavedení do života nese s sebou nemalé nároky.

Především seznámit se s chaos magií vůbec není pro začínajícího adepta špatné. Zjistí, jaké jsou různé techniky v magii možné, získá tak přehled o různých technikách a také zde nalezne návody, jak si něco víceméně bezpečně vyzkoušet. Oproti Bardonovi nebo i jiným autorům to vypadá tak lehce, jednoduše, není potřeba pilovat techniku, postačí se rozhodnout a je to. Je to takový seznam všech možných témat, která jsou přednesena ve velmi zjednodušené podobě jak na stříbrném táce. Ovšem jsou zde také zkušeností autorů a jejich experimenty.   

Problém je v tom, že když si ony autory přečte adept pořádně, zjistí, že slova jako „jednoduše“ a „lehce“ bývají v magii podmíněná ne právě běžným stavem mysli. A tady docházíme k absenci výcviku v technikách, které nám právě toto umožní. Osobně jsem toto na začátku překlenula práci s vazbou na energické tělo (herohero), později jsem začala pracovat s tradicí bez osekávání.

Co je potřeba si uvědomit, chaosmagie nenastavuje pevné mantinely, ty jsou dány schopnosti toho, kterého magika řešit problém, mít výsledek, či nějak zaujmout postoj. Není zde něco, co je nutné, co člověk by musel, ovšem nalezneme zde odkazy na přístupy, které se doporučují, protože někomu předtím fungovaly. Je přitom potřeba vzít do úvahy, že jinak bude chaosmagie vypadat u někoho, kdo do ní vstupuje z levelu nečar a jinak u někoho, kdo již nějakou zkušenost měl a nešlo pouze o dětské kresbičky.  

 

Kritika chaosmagie

Kritiku, kde se opírám o pohled Jasona Millera vnímám jako poukaz na nevýhody chaosmagie, neb ve srovnání s jakýmkoli jiným systémem zní chaosmagie svým „nic nemusíš“ velmi jednoduše. Právě u něj narážím na hezké slovo chaot, tedy osoba, která chaosmagii praktikuje. Když to slovo vyslovíte musíte onen egregor přímo cítit.

Odkaz přímo na Jasona Millera a jeho kritiku chaosmagie.
 https://strategicsorcery.blogspot.com/2010/06/in-your-blog-yesterday-you-wrote-that.html
K některým jeho bodům popíši svojí zkušenost.

Víra jako nástroj vypadá velmi hravě, ovšem na plytkost tohoto přístupu narazíte, jakmile potřebujete budovat cokoli trvalého. Je pravdou, že podstata magie spočívá ve způsobu, jakým o ní přemýšlíme. Čím více se adept blíží k magickému myšlení, tím blíže je k výsledku. Jenomže magie není pouze o tom, vystřelím a je waw efekt. Magie je o něčem udržitelném, což bez vazby na kulturní kontext jednoduše nepůjde. A přesně toto chaosmagie postrádá. Přesně v tomto lze nalézat onen pragmatický důvod, proč hodně chaotů do svojí práce zahrnulo i práci s nějakou tradicí. Protože ať již mluvíme o víře (trochu jiný pojem nežli v náboženství) anebo o vztahu k různým bytostem, kterou sebou onen kulturní kontext nese, střídáním paradigmat a přístupů sice lze uvidět kus světa, získat hodně zajímavých obrázků, ale skutečný prožitek se bude pohybovat tak někde v kaluži místo v moři.

Zaměření pozornosti na nějakou postavu nebo moderní směr není to stejné co víra, je to pouze její část. Stejně jako analogicky láska je také mnohem širší pojem nežli sex. Btw. pokud jsem měla možnost poradit s operací založené na sigilizaci, jejímž účelem byl sex (nikoli láska) tato metoda fungovala vždy skvěle. Nevýhodou, před níž jsem předem varovala, představovala skutečnost, že objekt zájmu měl zájem ještě i poté, co jej operatér ztratil. Proto např. diskordiánský základ nedocílí stejné stability výsledku jako základ založený na jakékoli tradici.

Chaosmagie sice odkazuje na stavy změněného vědomí, mluví o nich, ovšem nepopisuje techniky, s nimiž lze toho docílit. V obecné rovině odkazuje na neošamanismus a zaštiťuje se LSD či drogami. Osobně nejsem příznivcem drog v magii, takové experimenty považuji za experimenty samy o sobě. Většina experimentů týkajících se změněného stavu vědomí je k ničemu. Věci je potřeba dělat doopravdy, hra na jakože je pouze LARP, neboli hra na imitaci světa, jak si myslíme, že by mohl fungovat. Jistě, může zde být námitka, že přeci jsou systémy, které to popisují. Ano, a ty vyžadují zkoušení a provedení hodně cvičení. Je to dril, takže opravdová zkušenost potom bývá výsledkem drilu, který je již mimo chaos magii. Chaot je tak donucen stát se řádem.  

Povinnost zapomenout sigilii, myslím, že citace mluví za vše: „To zapomínání mě vždycky štvalo. Zapomenout význam své sigilie je trik pro nováčky, jak dosáhnout výsledků. Je to jako tvrdit, že k jízdě na kole potřebujete tréninková kolečka. Pokud jste skutečný mág, vyvíjíte své vnímání a vědomí, abyste se nemuseli spoléhat na takové metody.“

Na zapomínání jsem se vykašlala. Neměla jsem problém nechat věci být, nezasahovat do nich. Prostě se provedla operace, nebyl důvod cokoli nějak zpětně do toho motat. Ale pro začátečníka s neposednou vrtivou myslí, který navíc je schopen zasadit rostlinku a vydlabávat ji, zda již rostou kořeny, na všechno chtějícího odpověď, je to ta nejlepší praktika, jak vůbec mít šanci se v magii chytit. 

 

 Moderní čarodějnictví

Chaos magie se sama pasuje do směru, který stojí za všemi směry, protože představuje metamodel společný všem směrům. Nu, jak je vidět z výše rozebraných argumentů, rozhodně nepředstavuje. Naopak, pokud bychom měli vše, co chaos magie vzpomíná praktikovat důsledně, máme před sebou balvan neverending story skrze všechny možné systémy. Nelze dělat všechno, jednou si člověk musí zvolit.

Nicméně z pohledu významu, přehledu, pospojování účinných technik, pokud adept nespadne do pasti přílišného intelektuálna ji mohu směle nazvat moderním čarodějnictvím.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

12. dům v horoskopu

Jedná se o dům, na nějž není z pohledu středověké astrologie nazíráno jako na příjemné místo. Napadá mně podobnost s magií, i zde středověká magie měla tendence vnímat vliv démonů jako něco nesmírně škodlivého. Jenomže stejně jako 12. dům máme všichni, máme všichni v sobě i démonickou stránku. Stát se světcem znamenalo ujít cestu vedenou skrze křesťanskou mystiku, vidět za význam věcí a dostat se do stavu, kdy to démonické v nás nám neškodí nevhodným filtrem, přes který si můžeme naprosto nevhodně projektovat své okolí. Nechci tvrdit, že 12. dům je domem démonů, oni tak nějak podle zaměření člověka mohou působit v jakémkoli domě. Např. asc. v Býku má sklony k obžerství, ve Lvovi k pýše atd., Kozoroh v 2. domě typický lakomec, Střelec v 7. domě smilník. To ovšem ještě neznamená, že každý člověk s asc. v Býku je chodící koule, může být, pokud si nedá pozor na přehánění své vášně. A ani to neznamená, že musí zůstat koulí po celý svůj život.  Tento dům nám ukazuje, čemu budeme čelit a ...

Pozice Lilith v horoskopu 12. až 7. dům s vlivem na partnerské vztahy

  V minulém  pojednání jsem popsala obecně problematiku a některé praktické věci jako Lilith v Beranovi u ženy, v Panně u muže, jak vypadá u génia, jak vypadá ve Vodnáři a také v Raku (Petr Pan). Momentálně se zaměřím na domy s tím, že je vezmeme od posledního. 12. Tajemno Bývá naprosto normální dávat najevo, když již ne ještě na veřejnosti, alespoň mezi známými, rodinou apod, s kým jsme právě ve vztahu. Pokud se takový pár vyskytuje na veřejnosti, chovají se k sobě partneři tak, že není pochyb o povaze jejich vztahu. Stejně tak je normální, že partner a rodič jsou naprosto odlišné pozice. Stane se i, že podobně nezdravý vztah má člověk i k vlastnímu dítěti. Tak zrozenci s Lilith ve 12. domě zažívají buď opakovaně anebo poměrně často pozici, kdy sice formálně nebo tajně jsou partnerem toho druhého, ale po obsahové stránce jde spíše o parodii na partnerství.     Ve 12. domě se Lilith projevuje u ženy i muže jako sklon být...

PONDĚLNÍČEK O Uranovi, enochiáně a jasnozřivosti (2/24)

Uran v domech. Zaujal mě v jedné astrologicke skupině dotaz na přechod Urana 1. domem. Jedná se o nesmírně zajímavé téma i v mé osobní rovině.  Právě, když mi Uran dosedl na ascendent, začala jsem pracovat s enochianskými voláními úplně jinak. Vždy jsem věděla, že mi enochiana dělá dobře, ale to bylo takové spíše pocitové, špatně se to vysvětlovalo. V ten moment mi bylo jasné, co si s ní počít a jak. (Toto je na enochianě nejhorší, neb neumíme přesně definovat povahu bytostí, které přijdou, ani přesně neumíme popsat její účinky a nemáme ani jistotu stran rituální stránky věci, neb Dee a Kelly vypracovali systém, který je odpraktikován pouze částečně. Osobní přístup vyžaduje několik opakování a také přestávky v aplikaci, takže se jedná o magii, již lze porozumět až po létech praktikování.)  Samozřejmě, vzhledem k tématu je potřeba se podívat i na dobu, kdy mi Uran procházel 12. domem. On se neocitne na ascendentu jen tak, nějak fungoval i předtím.  Jeho konjun...