Vampýrismus bývá
spojený s různými směry a jedním z nich je khemetismus anebo i novější helénská
verze staroegpytské magie. Není to jen proto, že v Chrámu Seta je Řád
Vampýrský Order of the Vampyre , nýbrž k tomuto se
přirozeně ve vampýrismu adepti přiklánějí. Když mluvím o vampýrismu, nemám na
mysli různé coveny, rodiny a podobně, ale adepty magie, kteří se právě tomuto
odvětví věnují. Nemám v úmyslu popisovat vampýrismus, ani jak se ten či onen
adept vnímá, ale zabývám se pouze jeho vazbou na tradici Khem.
Není pravdou, že každý, kdo se zabývá magii Khem, se zabývá také vampýrismem. A také není pravdou, že vampýrismus lze praktikovat pouze skrze Khem, heka apod. Kromě shora uvedeného řádu založeného Lilith Aquino, jsem v magii narazila na Asetiány, což je záležitostí portugalskou. Také mají rozvinutý systém magie vycházející z magie Khem a jsou zaměření zejména na Aseth. Mohou být i jiné magické řády, ovšem najděte si, jak vypadá Lilith Aquino a porozumíte tomu, že nasadila skutečně vysokou laťku. Proč se tedy zabývat něčím méně významným? Tady její způsob magie neuvěřitelně funguje a taktéž se dá něco podobného říci o Asetiánech, ač čtenáře na konkrétní osobu neodkáži. Nicméně jsem jejich systém z pohledu heka studovala a je úžasný.
Takže, proč Khem a
vampýrismus? Již samotný název několikati verzi něčeho, co se dá nazvat s
velkou nadsázkou jako "grimoire" stran magie Khem, tedy Egyptské
knihy mrtvých, nasvědčuje tomu, že půjde o záležitost pojednávající o věčném
životě, chování se v zásvětí, učení se chování v zásvětí a navazování vztahu k
několikati neteru.
Další věci je, že vampýrismus vyžaduje jednoduše dokonalost (opětovně odkazuji
na fotografie Lilith Aquino) a kde jinde ji hledat nežli u neteru? Helénský
systém obsahuje bytosti často sklouzávající k lidským chybám, jistě, jsou jím
tak blíže. Ale copak má vampýrismus něco více společného s lidskostí, než je
nezbytně nutné?
Jednoduše Hor není a
nebude nikdy Achillem a Eseth bude vždy dělat vše dokonale. Ať již půjde o
zjišťování magického jména Ra, početí Hora s fyzicky mrtvým manželem, kde si
vynalézavě poradila i se skutečností, že jeho pohlavní úd byl zničen a
nenalezen. A co takový Set? Máte jej za zloducha, jehož porazilo dítě? Ani
náhodou. Jednalo se dlouhotrvající boj dvou neteru a nevložit se do toho
zbytek, možná by nebylo vítěze ani poraženého. Tak jo, zabil bratra, který mu
lezl na nervy, anebo aby jej dal dohromady s jeho posvátným Ach a zbavil jej
strasti na hmotném bytí. Není to žádný tupý Kain. Budeme se muset smířit s tím,
že i Chaos je nezbytný, potřebný a bez něj transformace neproběhne. Set není
ani křesťanským ďáblem ani germánským Lokim. Spolu s Ra a dalšími neteru pomáhá
každou noc porazit Apopa.
Psala jsem o Amemait,
požíračce duší, těch démonických bytostí tam bylo. Kde si asi myslíte, že
vznikl základ pro Goetii? Jenomže tyto bytosti byly součásti řádu a mnohé mu
sloužily. Když bylo potřeba. Zase v jistých okamžicích otvíraly dvířka pro
kousek chaosu, jinak by to zde byl pouhý nudný ráj v představách některých
náboženských fanatiků.
Sachmet či Hathor,
která z nich to vzpurné lidi zabíjela v poušti až vytvořila řeku z jejich krve,
z niž pila? Pochopitelně obě... záleží jen na kterou verzi toho stejného
příběhu se právě díváte. Nechala se opít pivem, které barvou řeku lidské krve
připomínalo. Protože by vyhubila lidi s takovou.
Mumie, oživlé sochy
neteru.... věčný život, Sopdet (Sótis, Sirius), o niž se vědělo, že není jedna,
ale dvě. Jak? Vnímaní úplně jiné, než je dnes. Pyramidy byly geniálním výtvorem
přetrvávajícím věky. Imhotep, ten, který vymyslel první pyramidu (mimo jiné
také lékař, právník, úředník, ale původně tesař), právě díky svému zaměření
hraje ve vampýrismu také velmi podstatnou roli.
Prastarý khemetický
dračí kult, o němž toho mnohé nevíme, je jako inovován v Ordo Dracul otce Vlada
Tepese III. Máme zde spojení draků jdoucích proti Osmanům a vampýra. Potoky
krve si s ničím nezadají se Sachmet. Myslíte těmi draky plazy? Ale kdeže v Ordo
Dracul žádní přerostlí plazi nebyli, ani ve starém Khemetickém řádu. Pokud máme
všech pět pohromadě, dojde nám, že ani na severu humanoidní Alf nebude bratrem
přerostlého plaza.
Proč vlastně
vampýrismus potřebuje Khem? Myslím tím směr magie. Magie potřebuje vazbu na
určitý kulturní kontext. Tradici, na které lze položit základy a posunout se
dál. Je to jedna ze zákonitostí Univerza, že vše potřebuje svůj vlastní
příběh. Khem a jeho umění ovládaní magie tak poskytuje velmi dobrý základ
pro vampýrismus.
Struktura osobnosti a
její projevy v různých sférách představují klíčové vědomosti pro porozumění
tomu, proč se adept zabývá právě vampýrismem a také, jakým způsobem si tento
druh magie rozvíjet, aby měl skutečné výsledky na hmotě. Právě porozumění
vztahům mezi neteru představuje funkční model pro práci s energií. Adepti
vampýrismu, které khemetická magie oslovuje, skrze ni a jejím prostřednictvím
přicházejí k věcem, jež lze považovat i podle brakové literatury či gothic
romantických představ za vampýrské dovednosti.
Odpoví nám heka či
cokoli z Khem, zda skutečně zde může být tvor mající vlastnosti vampýra?
Jestliže čtenář bude hledat něco takového jako vědec, bude nesmírně zklamaný.
Nenalezneme zde odkazy na nějakou takovou bytost a nelze automaticky dávat
rovnítko mezi mumii a vampýrem. Mumie opravdu není vampýr. Opravdový
vampýrismus není o larpu, ani kdyby takový "vamp" vymetal krevní
banky. Pokud se někdo takovou otázkou seriózně zabývá, ať ji již vezme z
pohledku tradice Khem či jiné, porozumí tomu, že nelze nalézt odpověď z pozice
lidské psychologie, lidského vnímání a již vůbec ne z pozice lidské
zkušenosti.
Může zájem o vampýrismus přivést člověka k serióznímu praktikování heka? Může, protože postupné praktikování heka je právě otázkou lidské zkušenosti a vnímání mnohem bližší.
Komentáře