V tomto příspěvku se pokusím objasnit, proč, ačkoli nejste knihomol a nemáte ambice na poli historie či literatury, je vhodné tyto věci mít a číst je. Pochopitelně postupně. Výhodou je, že v této době opětovně vycházejí.
Především jakákoli magie, jestliže má být dlouhodobě funkční, vyžaduje kulturní kontext. Samozřejmě, kulturní kontext má i moderna, pouze její zdroje budou trochu jiné. Jestliže s něčím máme magicky pracovat vlastní kreativitu rozvineme mnohem účelněji s poznáním zdrojů, které o ni píši. Mnohem větší dobrodružství je hledat a nalézat souvislosti, což bez kreativního myšlení není příliš možné.
Další aspekt představuje uvědomění si kvality středověku. Jedná se o jinak postavené hodnoty založené na dlouhodobosti, postupném rozkrývání a loajalitě. Věci se jako by vystavovaly na odiv a zároveň zamotávaly do hádanek. Zabývat se nimi znamenalo zvykat si na druh myšlení, který byl pro porozumění důležitý.
Staroseverské prameny nemají Grimoire obsahující seznam severských bytostí s jejich kompetencemi a atributy. Ty získáme z Edd. Abychom dostali přesnější představu, je potřeba si dát dohromady obě Eddy. Některé věci se zde překrývají, jiné naleznete pouze v jedné z nich. Není úplně od věci si pamatovat co je ve které z nich. Protože každá je úplně jiná. Poetická obsahuje různé střípky původně zachovalé. Snorriho Edda je sepsaná tak, aby byla společensky přijatelná pro tedy již křesťanský sever. Viděl Snorri i ty původní prameny, které se nám do dnešní doby nezachovaly? To nevíme. Každopádně lze v ní najít zajímavé paralely.
Jak na ně? Začít jednou, uvědomit si kde, co je. Někdy verše, které začínají pro laika nudně, obsahují nesmírně zajímavé informace o jednotlivých bytostech. Navíc Snorri hezky objasňuje kenningy (staroseverské opisy s použitím metafor a hádanek). Potom přečíst druhou a následně začít srovnávat.
Je velmi podstatné uvědomit si povahu té které bytosti ještě, než s nimi začneme pracovat, zejména její kvalitu. Nelze pracovat s bytostí, která má určitou povahu, a na straně druhé vlastními činy konat proti této povaze.
TÝR například vyžaduje odvahu a oddanost právu, tedy dodržování společenské smlouvy, pravidel. Z vlastní zkušenosti vím, že i těch dopravních, které lidé obvykle považují za zbytečnou buzeraci a přítěž. Chcete jeho pomoc? Zvykejte si.
ÓDHINN vyžaduje zvědomování a vědomosti. Bez studia právě tohoto kulturního kontextu od něj příliš nečekejte. Něco mu slíbíte? Dodržte to, pokud se vámi vůbec má zabývat. Nějakými řečičkami u blótu to nespravíte.
THOR nepodléhat thursům, má velmi svérázné metody k jejich výchově. Jenomže thursové jsou vlastně naše nectnosti, slabosti, lehkovážné věci. To, co vám bere sílu. Nemá cenu před překážkami utíkat. Rovnou teď jím čelit, ale nechovat se jako thurs.
Všichni pánové vyžadují i fyzickou sílu a udržování své kondice.
FREYA zase vyžaduje ženskost a atributy svůdnosti. Šarm a umění si poradit. Nepáchat násilí na sobě ve jménu nikoho ani ničeho. Jistě, jde tady o visage a nutnost s ní něco dělat, ovšem toto jde říci prakticky o všech severských bytostech ženské polarity. Jen u ní jsou zvýšené nároky na estetickou stránku.
FRIGG navzdory všemu, co víme o projevech jejího manžela ve vztahu k ženám, seidu a jeho zvyklosti se různě toulat pod různými jmény, jedná se o bytost nesmírně k němu loajální, vidoucí budoucnost (tedy i ony různé milenky), která chtěla ochránit svého syna, ale nepovedlo se. Než bude kdokoli žádat o její pomoc, musí mít na paměti, že pro ni je rodina (manžel a děti) vším, a je to právě ona, kdo ji drží.
Je velmi praktické znát povahu jakékoli severské bytosti, protože na někoho, kdo by s ní chtěl jakkoli pracovat, bude mít podobné nároky. Mnohdy bude předpokládat, že s nimi naopak bude potřebovat pomoci, takže vytvoří spíše podmínky pro to, aby adepta donutila se stávat jejím atributům podobným. Je potřeba zabránit tomu, abychom se dostali do iluzorní pasti, že bytost, zejména ta ženská, bude hodná, milá a nevhodným způsobem spolupráce s ní si nelze nic podělat. Omyl. Magie má své nároky na adepta.
Porozumění tomu, že sever je systém, který funguje pohromadě a je potřeba jej celkově poznat. Jistě, lze se v jeho rámci zaměřit na jednotlivosti, ovšem je potřeba jej poznat celkově. Zjistit, jak funguje jedno s druhým, a že každá bytost, každý svět, každý příběh dává smysl v rámci celku.
Ságy představují jistá svědectví o životě seveřanů z různých období a je nesmyslné posuzovat je z kontextu dnešní doby. Bez předsudků pohlédnout na historii, která se nějakým způsobem vyvíjela a pohlížet tak i na dobu, kdy sever dostal nátěr křesťanství. Dá se mluvit o nátěru, neb pod ním bylo něco mnohem staršího. Nakonec v nich lze najít mnohé zajímavé případy magické práce.
Komentáře