Přeskočit na hlavní obsah

Má cesta ke středověké astrologii 1 (Začátky)

 


Příspěvky tohoto druhu chci přiblížit čtenáři, jak se může stát, že adeptka typicky moderní astrologie vybavená Jungem, s načtenou karma astrologií, různými psychologickými přístupy, začíná aplikovat středověkou astrologií. Zároveň tím chci ukázat, že kdykoli lze začít dělat něco nového a není potřeba se bát nových výzev, jestliže nás skutečně táhnou. Čtenář se nemusí bát toho, že bude nucen pověsit modernu na hřebík a huš na tradici. Zároveň onen proces nastavení se ke středověké astrologii lze nazvat stručně dvěma slovy: kulturní šok.

Nová výzva bývá pro mě neuvěřitelným dobrodružstvím. Navíc v dnešní době, kdy strašákem je alzheimer jde zároveň i o dobrodružství užitečné. Podmínkou pouze je, aby se jednalo o přístupy doposud nepoužíváné, bylo tam dostatek nové terminologie, jednoduše, nový cizí jazyk. A přesně toto pro moderního astrologa představuje tradiční astrologie.  

Když jsem kdysi začala s runovou magií, dala jsem bokem to, co jsem doposud o magii věděla, a začala se učit novým věcem. Ony zkušenosti se po létech slily, tedy v tom smyslu umět si poradit v rámci magických operací, nikoli v tom smyslu, že bych udělala kočkošakalovlka ze severské a khemetická magie. Jenomže podobné přitahuje podobné. Pro porozumění Edd a ság je velmi vhodné porozumět přístupu a myšlení člověka ve středověku, takže jsem se dostala ke středověkým grimoires, kde se předpokládá, že adept má pojetí o alchymii a astrologii. A tím začalo mé dobrodružství se středověkou astrologií. Mohu tento proces nazvat i jako cestu za porozuměním, protože ona tradice je obalená v závojích tajemna, které nám dnes přijdou jako pověrčivost, stará veteš, nepotřebné harampádí. Nu, mi zavedení středověku do života umožnilo naplňovat si své sny.

Někdy v době cca před 4 léty jsem se odhodlala, že tedy si to velmi opatrně nastuduji. Ne, nedělala jsem si horoskop okamžiku, protože přeci šlo pouze o udělání si přehledu a obecně povrchní dovzdělání se. Žádný rozumný astrolog by si v takové chvíli horoskop okamžiku nedělal. Pořídila jsem si Dykesův Úvod do tradiční astrologie a nahodila pár horoskopů v tradici...a na ty jsem opatrně bez valného úspěchu 4 roky sahala. Protože jsem zažila psychický šok.

Především jsem byla zvyklá na modernu. Když si zakoupíte jakoukoli knihu o astrologii od moderního astrologa, nudit se nebudete. Najdete tam vtip, šarm, hodně věcí z jeho zkušeností. Jestliže vás astrologie jako téma alespoň trochu zajímá, počtete si, takže i pokud se u astrologie neohřejete nebo ji nebudete praktikovat, fajn zábava a i poučení. Tak přesně na toto u tradice zapomeňte. 

Takže jsem začala v angličtině studovat týpka, který doslova překládal, tedy citoval, nějaké dva staré Araby a občas se obtěžoval říci i něco vlastními slovy. Tož, po úvodu napsaném jenom autorem mě přešla legrace. Po prozkoumání pár další knih o středověké astrologii na kindlu jsem jistila, že touto nemocí trpí i jiní autoři. Jednoduše tradice je suchá. Citují se staří autoři, kteří tak nějak kompletně říkají vše, není potřeba to vyšperkovávat moderními rozbory. Maximálně tak zmínit vlastní zkušenost. 

Tradiční astrologie přímo svádí k tomu, jak je všechno nalinkované. Ó nikoli. Na nenalinkovanost narazíte již jen u toho, jakmile si chcete nastavit v programu takový středověký horoskop. Systém domů není pouze celoznakový, jak by se na první pohled mohlo zdát. U pádů a povýšení jsou uváděné přesné stupně, jenomže někomu v praxi fungují spíše celá znamení bez ohledu na stupeň. Máte několik variant pro hranice a dekany, což vše bude potřeba vyzkoumat v rámci individuální praxe. 

Absolutní kreativita je vyžadována u práce se znameními a planetami. Jejda, v moderně o každém z nich toho nakecáme. V tradici zapomeňte. Jen opravdu základní korespondence. A se zbytkem si budete muset umět poradit. Jistě, ono to láká převzít jejich významy moderny. Jenomže moderna má jiný počet planet. Nepracuje se systémem sfér. Drze všechno rozebírá, chybí ji pokora, protože tradice přiznává, že nelze popsat základní, primární povahu planety, lze popsat pouze její působení. Skrze systém vládcovství planet jsou ovlivněny znamení i domy. 

Moderna má za boha člověka. Přesněji řečeno tu část člověka, která se (momentálně) nachází v hmotné realitě. Jeho vnímání a cítění, jeho právo na to kompenzovat si něco, když si potřebuje pofoukat bebí. Jeho seberozvoj a omluvu chyb, když v něčem selže. Dokonce umí nahodit lidské vlastnosti i planetám. Toto je velmi zajímavý aspekt. Poslední roky se zabývám otázkou, zda si máme polidšťovat bohy, abychom si je přiblížili... anebo naopak poznávat jejich vlastnosti, abychom se my měli šanci přiblížit jím. 

... 

Jistě, ve svojí magické práci mám snahu o to druhé.  A možná přesně toto je ona zlomová myšlenka, která rozhoduje o tom, nakolik pro mě niterně má tradice cenu. Ono setkání s něčím, co nás převyšuje, to známe i z moderních směrů v astrologii. Ale rozhodující je otázka, jak se s tímto neznámem vypořádáme uvnitř sebe. A nakolik subjektivní realita našeho vnitřního světa je promítnutá do objektivní reality. Tato poslední myšlenka není moje, pracujeme s ní v magii, tedy ve směrech, kde se pěstuje jistá tradice.

Zároveň tímto ukončují své první povídání o mé cestě ke středověké astrologii. Mým cílem není zahodit modernu jako růžový brak a vůbec vše pojmout konfrontačně. Pokusím se postupně ukázat, nakolik odlišné jsou oba tyto systémy a také to, že oba ukazují trochu jiné věci.   

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

12. dům v horoskopu

Jedná se o dům, na nějž není z pohledu středověké astrologie nazíráno jako na příjemné místo. Napadá mně podobnost s magií, i zde středověká magie měla tendence vnímat vliv démonů jako něco nesmírně škodlivého. Jenomže stejně jako 12. dům máme všichni, máme všichni v sobě i démonickou stránku. Stát se světcem znamenalo ujít cestu vedenou skrze křesťanskou mystiku, vidět za význam věcí a dostat se do stavu, kdy to démonické v nás nám neškodí nevhodným filtrem, přes který si můžeme naprosto nevhodně projektovat své okolí. Nechci tvrdit, že 12. dům je domem démonů, oni tak nějak podle zaměření člověka mohou působit v jakémkoli domě. Např. asc. v Býku má sklony k obžerství, ve Lvovi k pýše atd., Kozoroh v 2. domě typický lakomec, Střelec v 7. domě smilník. To ovšem ještě neznamená, že každý člověk s asc. v Býku je chodící koule, může být, pokud si nedá pozor na přehánění své vášně. A ani to neznamená, že musí zůstat koulí po celý svůj život.  Tento dům nám ukazuje, čemu budeme čelit a jako

Lilith z pohledu astrologického

The matter is a prison Osobně se domnívám, že Lilith jako taková vyžaduje osobní přístup astrologa, i kdyby tím přístupem mělo být její ignorování. Máme snahu se domnívat, že existuje pouze jedna Lilith (či jeden pohled na Lilith), jenomže již v démonologii si nelze nepovšimnout mnoho vrstev různorodých mýtů o Lilith. Proto máme v astrologii na výběr ze dvou bodů. V dnešní moderní době je velice jednoduché uchopit téma Lilith feministicky anebo ryze démonicky, on rozdíl až tolik velký co do základu nebývá. Jedná se o téma umožňující subjektivní pohled, ten můj vychází z magické transformace a démonologie.  Onen subjektivní přístup začíná v momentě, kdy se astrolog má rozhodnout, zda ve svojí astrologické praxi použije skutečný bod Lilith anebo střední, tedy korigovaný bod, protože Měsíc se nepohybuje přesně elipse, jak předpokládá střední Lilith (rozdíl může být i 5 stupňů). Střední se označuje jako Mean a skutečná jako True. Běžnější se používání Mean Lilith, což kolegy považující Lil

PONDĚLNÍČEK O Uranovi, enochiáně a jasnozřivosti (2/24)

Uran v domech. Zaujal mě v jedné astrologicke skupině dotaz na přechod Urana 1. domem. Jedná se o nesmírně zajímavé téma i v mé osobní rovině.  Právě, když mi Uran dosedl na ascendent, začala jsem pracovat s enochianskými voláními úplně jinak. Vždy jsem věděla, že mi enochiana dělá dobře, ale to bylo takové spíše pocitové, špatně se to vysvětlovalo. V ten moment mi bylo jasné, co si s ní počít a jak. (Toto je na enochianě nejhorší, neb neumíme přesně definovat povahu bytostí, které přijdou, ani přesně neumíme popsat její účinky a nemáme ani jistotu stran rituální stránky věci, neb Dee a Kelly vypracovali systém, který je odpraktikován pouze částečně. Osobní přístup vyžaduje několik opakování a také přestávky v aplikaci, takže se jedná o magii, již lze porozumět až po létech praktikování.)  Samozřejmě, vzhledem k tématu je potřeba se podívat i na dobu, kdy mi Uran procházel 12. domem. On se neocitne na ascendentu jen tak, nějak fungoval i předtím.  Jeho konjunkce s nativní