Přeskočit na hlavní obsah

4 Pohárů aneb Rozpaky



Člověk je v pozici, kdy obhajuje sám před sebou své jistoty. Drží se jich za každou cenu, ať již spočívají v čemkoli. Ve vztahu často kulminují do pocitu "chci tě jenom pro sebe". Zároveň může docházet až k žárlivému střežení toho svého, čímž si tazatel situaci zbytečně hrotí a zamotává se do vlastních emocí a patosu. Vše vede k sentimentu ústícímu do znuděné nespokojenosti, spoustu věcí je přehlíženo a nic není dost dobré. Právě u této karty se vyplatí zůstat zdrženlivým, v opačném případě se ona nálada budící rozpaky úspěšně přenese do okolí, což vše jen zkomplikuje. Jiné cesty není, dokud toto nepomine, neb jakýkoli pokus o řešení již tak vysoký stupeň rozmrzelosti (tento pojem váže s kartou Hajo Banzhaf, Základní kniha o tarotu) pouze prohloubí. Ovšem apatie taktéž není řešením, spíše to chce přijít na pravý důvod toho vztahu a přemýšlet, jak změnit sebe.


V sadách inspirovaných Rider-Waitem sedící postava se založenými rukami (pasivita) vidí jen tři kalichy a přehlíží, že je jí podáván kalich čtvrtý. Ani jej vidět nechce, neb dostatečně znechucená je již těmi třemi před sebou. Banzhaf s touto kartou prakticky spojuje: malicherné vytýkání, otupělost, přehnanou hašteřivost, zatrpklost, ztrátu motivace, neplodné bědování, pocit nenaplněného života, vnitřní napětí, vztek, nedýchatelnou atmosféru, válku o pozice. Méně zkušenému vykladači může přijít, že si ty pasivní a aktivní stavy navzájem odporují. Já ze své praxe mohu potvrdit, že ono to je možné vše v souladu s kolísáním nálady, neb člověk snažící se vymanit z tohoto nepohodlného stavu do okolí předvede více či méně najednou vše. Změny nálad při apatii bývají docela běžné, což může nepřipravené okolí velice zaskočit. 

Zajímavý je i pohled Antares (Učebnice výkladu tarotu pro začátečníky i pokročilé), která zde vidí vymezení individuality vůči skupině a východisko stručně řečeno spatřuje v nalezení umění brát i dávat, k čemuž je potřeba vzdát se ega. Nerovnováha mezi dáváním a bráním ... nelad energií, to je příčinou tohoto stavu, alespoň z mnou provedených výkladů to sedí. Často říkám tazatelce v tomto rozložení, že by se měla méně snažit ve vztahu k druhé straně, neb její aktivita, vkládání energie tam, kde odezva není, jen propast prohlubuje. Naopak, měla by udělat něco úplně opačného ... :) . Každý praktik vykladač mi dá asi za pravdu v tom, že takto naladěné tazatelky se těžko mění, neb ony okamžitě vysloví x sofistikovaných důvodů, proč konají, jak konají a proč naprosto správně. Jenomže jemnému světu energií je morálka, pravda apod. naprosto ukradená, jednou předimenzovaná záležitost se další stejnou aktivitou nespraví.

V pojetí Crowleyho na kartě Nadbytek přetéká poháry voda, která již dávno ztratila svojí průzračnost. Je zakalená nánosem z bahna (s)myšlenek. A zlaté poháry situaci rozhodně nezachrání, spíše jen podtrhují kontrast mezi hodnotou zlata a vody v něm proudící. To zlato by zasluhovalo jasnou průzračnost. Crowley (Knita Thothova) vyloženě mluví o zavlečení hnilobných zárodků do ovoce rozkoše. Je potřeba si uvědomit, že v této vodě je mnohé neviděné a zrcadlení může zkreslovat. Člověk bude jednat více naivně nebo naopak podezíravě (ač toto zdá se býti neuvěřitelné, i toto lze v praktické situaci skloubit do jednoho), nežli realisticky ... jednoduše skrze doposud potlačené fantómy. Antares (Učebnice výkladu Crowleyho tarotu) zdůrazňuje, že karta je značně nestabilní a s nestabilitou je potřeba počítat u jejího výkladu taktéž. Já jen dodávám, že nestabilní bude i jednání tazatele v této situaci. 
Ziegler (Tarot Zrcadlo duše) upozorňuje, že přemíra péče nebo pozornosti může působit tísnivě. Toto je řečeno velice diplomaticky, jde spíše o snahu za každou cenu dosáhnout svého. A právě toto je přesně slepou uličkou.

Závěrem se tedy vracím opět k tomu, co vyřkla jsem na začátku. Zdrženlivost v jednání i myšlení, nejlépe se přeorientovat někam jinam, neb do problému již bylo vloženo příliš, a to musí vyprchat. Nemá cenu zůstat v sentimentálním patosu a pořád si opakovat křivdy, k nímž došlo. Ptát se proč smysl má pouze, je-li tazatel ochoten si uvědomovat věci mimo škálu pohledu pozitivní - negativní. Odpovědí bude vždy proto, že nezná míry.

V Egyptském tarotu tomuto odpovídá Levá ruka Nebteh značí neuvěřitelnou nudu, neb cítit správně nic možné není. Dostavují se podvědomě emoce zklamání, které ještě nejsou na vědomí a spíše se zde vyvolává jistá dávka rozmrzení. Zdánlivě zdá se býti vše v pořádku, ale něco visí ve vzduchu. Člověk podléhá jisté paralýze, když se nechá tímto stavem svázat. 

Vždy něco lze dělat, takže je potřeba vyzkoušet to, co je vzdáleno tomu, co v nás ty divné stavy vyvolává.  


Map (hlp)        
               

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

12. dům v horoskopu

Jedná se o dům, na nějž není z pohledu středověké astrologie nazíráno jako na příjemné místo. Napadá mně podobnost s magií, i zde středověká magie měla tendence vnímat vliv démonů jako něco nesmírně škodlivého. Jenomže stejně jako 12. dům máme všichni, máme všichni v sobě i démonickou stránku. Stát se světcem znamenalo ujít cestu vedenou skrze křesťanskou mystiku, vidět za význam věcí a dostat se do stavu, kdy to démonické v nás nám neškodí nevhodným filtrem, přes který si můžeme naprosto nevhodně projektovat své okolí. Nechci tvrdit, že 12. dům je domem démonů, oni tak nějak podle zaměření člověka mohou působit v jakémkoli domě. Např. asc. v Býku má sklony k obžerství, ve Lvovi k pýše atd., Kozoroh v 2. domě typický lakomec, Střelec v 7. domě smilník. To ovšem ještě neznamená, že každý člověk s asc. v Býku je chodící koule, může být, pokud si nedá pozor na přehánění své vášně. A ani to neznamená, že musí zůstat koulí po celý svůj život.  Tento dům nám ukazuje, čemu budeme čelit a jako

Lilith z pohledu astrologického

The matter is a prison Osobně se domnívám, že Lilith jako taková vyžaduje osobní přístup astrologa, i kdyby tím přístupem mělo být její ignorování. Máme snahu se domnívat, že existuje pouze jedna Lilith (či jeden pohled na Lilith), jenomže již v démonologii si nelze nepovšimnout mnoho vrstev různorodých mýtů o Lilith. Proto máme v astrologii na výběr ze dvou bodů. V dnešní moderní době je velice jednoduché uchopit téma Lilith feministicky anebo ryze démonicky, on rozdíl až tolik velký co do základu nebývá. Jedná se o téma umožňující subjektivní pohled, ten můj vychází z magické transformace a démonologie.  Onen subjektivní přístup začíná v momentě, kdy se astrolog má rozhodnout, zda ve svojí astrologické praxi použije skutečný bod Lilith anebo střední, tedy korigovaný bod, protože Měsíc se nepohybuje přesně elipse, jak předpokládá střední Lilith (rozdíl může být i 5 stupňů). Střední se označuje jako Mean a skutečná jako True. Běžnější se používání Mean Lilith, což kolegy považující Lil

PONDĚLNÍČEK O Uranovi, enochiáně a jasnozřivosti (2/24)

Uran v domech. Zaujal mě v jedné astrologicke skupině dotaz na přechod Urana 1. domem. Jedná se o nesmírně zajímavé téma i v mé osobní rovině.  Právě, když mi Uran dosedl na ascendent, začala jsem pracovat s enochianskými voláními úplně jinak. Vždy jsem věděla, že mi enochiana dělá dobře, ale to bylo takové spíše pocitové, špatně se to vysvětlovalo. V ten moment mi bylo jasné, co si s ní počít a jak. (Toto je na enochianě nejhorší, neb neumíme přesně definovat povahu bytostí, které přijdou, ani přesně neumíme popsat její účinky a nemáme ani jistotu stran rituální stránky věci, neb Dee a Kelly vypracovali systém, který je odpraktikován pouze částečně. Osobní přístup vyžaduje několik opakování a také přestávky v aplikaci, takže se jedná o magii, již lze porozumět až po létech praktikování.)  Samozřejmě, vzhledem k tématu je potřeba se podívat i na dobu, kdy mi Uran procházel 12. domem. On se neocitne na ascendentu jen tak, nějak fungoval i předtím.  Jeho konjunkce s nativní